Lainsäädäntö etäopetuksesta on tuotava ajan tasalle
Perusopetuslaki ei ole pysynyt yhteiskunnan kehityksen tahdissa. Nykyään tarvittavat opetusjärjestelyt, kuten etäopetus ja etäyhteyksiä hyödyntävä opetus, eivät ole lain näkökulmasta selkeitä.
Hallituksen on toimittava ripeästi. Etäopetuksen selkeiden reunaehtojen määrittely ja hallitusohjelmassa mainittujen tavoitteiden toimeenpano yhteistyössä kuntien kanssa ovat ensisijaisia askelia. Etäopetusta tulee tästä eteenpäin kehittää opetusmuotona lähiopetuksen rinnalle, ja uutta lainsäädäntöä tarvitaan tukemaan tätä kehitystä.
Kuntaliitto on tänään jättänyt opetus- ja kulttuuriministeriölle viestinsä etäopetuksen kehittämisen tarpeesta:
– Etäopetus tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia. On olennaista, että lainsäädäntö tukee tätä kehitystä ja varmistaa kaikille oppilaille mahdollisuudet laadukkaaseen opetukseen, Kuntaliiton kehittämispäällikkö Irmeli Myllymäki sanoo.
Kuntaliitto on jo syyskuussa 2020 tehnyt aloitteen asiasta opetus- ja kulttuuriministeriölle, mutta asia ei ole edennyt. Kunnille on tärkeää, että etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen toteuttamisen reunaehdot lähiopetusta täydentävänä opetuksena olisi selkeät.
Erilaiset alueet tarvitsevat monipuolisia tapoja opetuksen järjestämiseen
Etäopetuksen kehittäminen perusopetuksessa on välttämätöntä monista syistä. Ensinnäkin opetuksen monipuolisempi saatavuus mahdollistaa paremman oppimisen myös vaikeasti saavutettavilla alueilla.
– Suomessa on hyvin erilaisia kuntia ja tämä erilaisuus vaatii monimuotoisia ja joustavia opetuksen järjestämisen tapoja. Etäopetuksen avulla voidaan esimerkiksi tarjota opetusta myös harvaan asutuilla alueilla tai muutoin vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, Kuntaliiton erityisasiantuntija Minna Lindberg sanoo.
– Toisaalta etäopetus ei ole vain pitkien etäisyyksien alueilla tärkeää. Myös kaupungeissa etäopetuksen avulla voidaan tarjota esimerkiksi valinnaista kielten ja uskonnon opetusta oppilaan lähikoulussa.
Ikäluokkien pienentyessä koulut voivat täydentää ja monipuolistaa oppilaille annettavaa opetusta yhteistyössä etäyhteyksien avulla.
Lisäksi jos kelpoisia opettajia ei ole saatavilla, voidaan etäyhteyksin varmistaa laadukkaan opetuksen saatavuus.
– Pedagogiikan tulee kehittyä yhteiskunnan tarpeiden mukana, ja etäopetus tarjoaa mahdollisuuden kehittää samaan aikaan sekä opettajien osaamista että oppilaiden jatko-opintovalmiuksia, Lindberg sanoo.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
- sivistyspalvelujen kehittäminen
- sivistysjohdon tuki ja koulutus
- yhteistyö ja yhdyspinnat (esim. kunnan sivistyspalveluiden ja maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden yhtymäkohdat)
- Koulutus palveluna -projekti
- ruotsinkieliset sivistyspalvelut
- digitalisaatio sivistystoimessa
- sivistystoimen EU edunvalvonta
- perusopetus
- koulukuljetukset
- aamu- ja iltapäivätoiminta
- koululaisten kerhotoiminta
Uutta Kuntaliitolta
TE-uudistus on lohen sukua
Luottamuspula - jos ei ole luottamusta, ei ole toimivaa yhteiskuntaa
Facebook ja Instagram jyräävät kuntaviestinnässä: Tekoälyn käyttö jakaa vielä kuntaviestijöitä
Etsitään yhdessä ratkaisuja koulusegregaatioon
Mitä koulusegregaatio on ja mistä se johtuu?
Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Perusopetuksen järjestäminen kuntien yhteistyönä
Tämän julkaisun tarkoituksena on antaa tietoa kuntien julkisoikeudellisen yhteistoiminnan mahdollisuuksista perusopetuksen järjestämiseksi.
Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää