Kuntaliitto suosittelee: Asiakirjat kuntien kriittisistä kohteista pidettävä salassa

Kuntaliitto suosittelee kuntia ja kaupunkeja käymään läpi kriittisiä kohteita koskevat asiakirjansa ja huolehtimaan niiden salassapidosta. 

Huoltovarmuuskeskus on syyskuussa lähettänyt kunnille ja kaupungeille kirjeen, jossa ohjeistetaan kriittisiä kohteita koskevien asiakirjojen salassapitoa julkisuuslain (621/1999) nojalla.  

Myös korkein hallinto-oikeus (KHO) on ottanut ennakkopäätöksellään kantaa sijaintitietojen julkisuuteen. Tekopohjavesilaitosta koskevat sijaintitiedot olivat laitoksen turvajärjestelyihin liittyvinä tietoina salassa pidettäviä.  KHO viittaa ratkaisussaan tekopohjavesilaitoksen toiminnan merkitykseen väestölle ja mahdollisten tahallisten häiriöiden aiheuttamiin kansanterveydellisiin ja taloudellisiin haittoihin.  

Jo aiemmin julkaistut tiedot katsottiin salassa pidettäviksi 

Ratkaisussaan 2024:70 (30.4.2024) KHO katsoi, että tekopohjavesilaitoksen tarkkailutiedot, mukaan lukien tiedot tarkkailupisteen sijainnista, olivat salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja.  

Tapauksessa yksityishenkilö oli pyytänyt saada ELY-keskukselta kunnan omistaman energiayhtiön ELY-keskukselle toimitettuja erästä tekopohjavesilaitosta koskevia asiakirjoja. ELY-keskus hylkäsi tietopyynnön ja katsoi, että tiedot ovat laitoksen turvajärjestelyjä koskevina salassa pidettäviä.  

Merkittävää tapauksessa on se, että suurin osa pyydetyistä tiedoista oli jo aiemmin viety avoimeen pohjavesitietojärjestelmä POVET-tietokantaan, josta kuka tahansa voi tietoja katsoa. Jo julkistetuista tiedoista oli myös mahdollista selvittää esimeriksi missä vedenottokaivot ovat.  

KHO otti ratkaisussaan kantaa tekopohjavesilaitosten sijaintitietojen julkisuuteen: 

  • (44) Korkein hallinto-oikeus toteaa, että tekopohjavesilaitokset ovat pohjavedenottamoina tarkoitettu yleensä palvelemaan yhdyskuntia. Niiden toiminnalla varmistetaan yhdyskuntien vesihuolto alueilla, joilla talousveden hankkiminen voi muutoin olla ongelmallista. Tekopohjavesilaitoksen häiriöttömällä toiminnalla on siten erityisen tärkeä merkitys näiden yhdyskuntien väestölle. Vahingoittamalla tai haittaamalla laitoksen toimintaa vähäisessäkin määrin voidaan aiheuttaa vakavia kansanterveydellisiä ja taloudellisia haittoja. Tällaisten ottamoiden ja näytteenottoputkien tahallisen vahingoittamisen suunnittelu ja toteuttaminen helpottuu huomattavasti, jos ottamoiden ja putkien sijaintitiedot sekä niitä koskevat muut tekniset tiedot ovat yleisesti saatavilla. Vaikka ottamoita ja näytteenottoputkia voidaan suojata erilaisilla teknisillä turvajärjestelyillä, ottamoiden ja putkien sijaintitiedot ja niiden salassapito vaikuttavat osaltaan tekopohjavesilaitosten muiden turvajärjestelyjen toteuttamiseen. Pelkästään siitä seikasta, että laitoksella voi olla käytössään myös muita turvajärjestelyjä, ei voida tehdä sitä johtopäätöstä, että havaintoputkien ja kaivojen sijaintitiedoilla ei olisi merkitystä osana laitoksen turvajärjestelyjä. 
  • (45) Edellä lausutun perusteella korkein hallinto-oikeus katsoo, että tekopohjavesilaitoksen havaintoputkien ja kaivojen sijaintitiedot voivat sinänsä olla julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettuja laitoksen turvajärjestelyjä koskevia ja niiden toteuttamiseen vaikuttavia tietoja. 
  • (53)… Korkein hallinto-oikeus myös toteaa, että tekopohjavesilaitoksen havaintoputkiin ja kaivoihin kohdistuvan ilkivallan tai muun haitanteon riskiä ei ole pidettävä täysin hypoteettisena vaan kohtuullisesti ennakoitavissa olevana. 

Se seikka, että kyseiset tiedot ainakin osittain olivat olleet julkisesti saatavissa muualta ennen tietopyyntöä, ei vaikuta viranomaisen velvollisuuteen arvioida ja soveltaa julkisuuslain salassapitosääntelyä.  

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Selvitys radikalisoitumisen ja väkivaltaisen ekstremismin ennaltaehkäisevästä työstä on ilmestynyt

Millaisia valmiuksia, osaamista ja käytäntöä kuntatason toimijoilla on radikalisoitumisen ja väkivaltaisen ekstremismin ennaltaehkäisemiseen? 

Tutustu julkaisuun!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!