Kuntaliitto kannustaa koulutuksen järjestäjiä yhteistyöhön – Savonlinnan seutu kehittää opetusta etäyhteyksillä

Kuntaliitto kannustaa koulutuksen järjestäjiä kuntarajat ylittävään yhteistyöhön. Syntyvyyden lasku merkitsee oppilasmäärien radikaalia vähenemistä lähes kaikkialla Suomessa. Jotta lapset saavat laadukasta perusopetusta, kuntien tulee etsiä ennakkoluulottomasti uusia tapoja järjestää koulutusta tulevaisuudessa.

Vaikka suuri osa oppilaista asuu edelleen kävelymatkan päässä koulusta, koulutuksen saavutettavuuden haaste on kiperä erityisesti pinta-alaltaan suurissa, mutta väestöltään pienissä kunnissa.

– Näille kunnille jää mittava infra yhä pienemmällä väestöllä ylläpidettäväksi. Soten jälkeinen valtionosuusjärjestelmän muutos pahentaa tilannetta monilla alueilla, sanoo Savonlinnan kaupungin sivistysjohtaja Mikko Ripatti.

Lisähaastetta tuovat koulukuljetuskustannusten kasvavat erot. Koska osa kunnista joutuu jo lähtökohtaisesti maksamaan huomattavasti siitä, että oppilas ylipäätään saadaan kouluun, se heikentää edellytyksiä keskenään saman tasoisen koulutuksen järjestämiseen, Mikko Ripatti muistuttaa.

Savonlinna on tehnyt kuntayhteistyötä naapurikuntien kuten Enonkosken ja Sulkavan kanssa.

– Etäopetuksen avulla toivomme saavamme lisämahdollisuuksia yhteistyöhön mm. katsomusaineiden sekä valinnaisten kielten opetuksessa. Olemme esimerkiksi suunnitelleet Kuntaliiton verkostoperuskouluhankkeessa seudullista valinnaisten kielten opetusryhmiä etäopetuksen keinoin toteutettavaksi.

– Tämän kokeilemiseksi toivoisimme panostusta tai kehittämisrahaa valtion suunnalta, Mikko Ripatti sanoo.

Lainsäädäntö mahdollistaa jo yhteistyön

Kunnat voivat itsehallintonsa puitteissa tehdä sopimuksiin perustuvaa yhteistyötä perusopetuksen järjestämiseksi kuntarajat ylittäen.

Kuntaliitto on vastikään julkaissut raportin tavoista, joilla yhteistyötä voi kehittää nykylainsäädännön puitteissa.

Yhteistyön tarve tulee lisääntymään mm. syntyvyyden rajun alenemisen vuoksi. Ennusteen mukaan vuonna 2030 peruskoululaisten määrä vähenee 80 000:lla nykyisestä.

Kuntaliitto muistuttaa, että yhteistyön tulisi olla myös kannattavaa. Kunnat tarvitsevat mahdollistavaa lainsäädäntöä ja joustoja, koska kunnat ovat niin erilaisia.