Kuntaliitto esittää ammatillisen koulutuksen toiminnan ohjauksen uudistamista kokeilujen avulla
Kuntaliitto ja kuntataustaiset ammatillisen koulutuksen järjestäjät esittävät, että ammatillisen koulutuksen toiminnan ohjauksen uudistaminen käynnistetään kokeilujen kautta. Kuntaliitto on antanut tästä aloitteen opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Kokeilujen tavoitteena on mahdollistavan ja tavoitteiden kautta ohjaavan lainsäädännön edistäminen. Kokeilusta saadut kokemukset ja tulokset olisivat pohja toiminnan ohjauksen pysyvämmän lainsäädännön uudistamiselle.
— Kokeilusta saatavat kokemukset ja tulokset antaisivat tietopohjaa toiminnan ohjauksen pysyvälle uudistamiselle. Ohjauksen tulisi nojata ennen kaikkea kuntien ja valtion kumppanuuteen, sanoo Kuntaliiton kehittämispäällikkö Maarit Kallio-Savela.
—Kokeiluesitys vastaa myös hallitusohjelman mukaista normituksen keventämisohjelmaa, jonka osana toteutetaan erilaisia kunta- ja aluekohtaisia kokeiluja, jatkaa Kallio-Savela
Kohti vaikuttavaa ja ketterää toiminnan ohjausjärjestelmää
Ammatillisen koulutuksen toiminnan ohjauskokeilussa nykymuotoisesta jäykästä järjestämislupasäätelystä luovuttaisiin ja siirryttäisiin mahdollistavaan, tavoitteiden ja vaikuttavuuden seurannan kautta ohjaavaan toiminnan ohjausjärjestelmään. Toiminnan ohjausjärjestelmän tulisi olla hallinnollisesti mahdollisimman kevyt. Kokeilussa kehitettäisiin mittareita, jotka kuvaavat tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta, ja jotka voisivat toimia ohjauksen apuvälineenä.
Ammatillisen koulutuksen toiminnan ohjauksen uudistaminen kokeilujen kautta on välttämätöntä, jotta saadaan aikaan ketterämpi ja paremmin alueellisiin tarpeisiin vastaava ohjausjärjestelmä.
— Monialaiset koulutuksen järjestäjät ovat kokeilulain kannalla. Vastaamme laajasti alueidemme työ- ja elinkeinoelämän osaamistarpeista ja työllisyyden parantamisesta, sanoo ammatillisen koulutuksen Areenan puheenjohtaja Riikka-Maria Yli-Suomu.
— Kokeilu vahvistaisikin koulutuksen järjestäjien kykyä reagoida nopeasti yritysten ja työnantajien muuttuviin tarpeisiin. Nykyinen järjestämislupamenettely on hidas, eikä edistä palvelukykyämme. Toiminnan ohjauskokeilulla kyettäisiin kehittämään myös rahoitusjärjestelmän aiempaa parempaa ennakoitavuutta, Yli-Suomu jatkaa.
Ammatillisen osaamisen kehittäminen on keskeinen väline työllistymisen ja kotoutumisen edistämisessä
Kunnat onnistuvat paremmin uuden TE-palvelutehtävän hoitamisessa, jos ne voivat hyödyntää myös ammatillisen koulutuksen laajaa tarjontaa. Hallitusohjelman mukaan ammatillinen koulutus on keskeisessä roolissa myös TE2024-uudistuksessa erityisesti osaamisen päivittämisessä. Lisäksi kunnilla on viimekätinen vastuu perusopetuksen jälkeisen oppivelvollisuuden valvonnasta ja opiskelupaikan osoittamisesta.
Ammatillisen koulutuksen suuntaaminen työelämän tarpeita vastaavasti tukee koulutuksen suorittaneiden työllistymistä, millä toisaalta varmistetaan osaavan työvoiman saantia samalla kun koulutus on vahva elementti työnhakija-asiakkaiden osaamisen kehittämisessä. Ammatillinen koulutus on yksi ratkaisu työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton tukemiseksi silloin, kun osaajia ei Suomesta ole saatavilla.
—Ammatillisen koulutuksen järjestäjien keskeinen tehtävä kuntaekosysteemissä on vahvistaa alueen työllisyyttä ja elinvoimaa sekä huolehtia kuntalaisten hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemisesta koulutuksen ja osaamisen kehittämisen keinoin, tiivistää Yli-Suomu.
Lisätietoja antavat
Kehittämispäällikkö Maarit Kallio-Savela, Kuntaliitto puh. 050 437 0045
Ammatillisen koulutuksen Areenan puheenjohtaja Riikka-Maria Yli-Suomu, puh. 050 348 6544
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
- ammatillinen koulutus
- jatkuva oppiminen
Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää