Kuntaliiton ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjeistus perusopetuksen vuosiviikkotuntien lisäämisen toimeenpanosta

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Suomen Kuntaliitto tiedottavat perusopetuksen vuosiviikkotuntien lisäämisen toimeenpanosta.

Muutoksen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma, jonka mukaan hallitus panostaa perustaitojen oppimiseen antamalla lisää aikaa ja työrauhaa opettajille ja oppilaille. Hallitus kasvattaa perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2–3 vuosiviikkotunnilla laajentamatta opetussuunnitelmaa. Lisäyksellä tavoitellaan lisätunteja erityisesti alakoulun vuosiluokille luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen.

Tuntijakoasetuksen ja perusopetusasetuksen muutokset tulevat voimaan 1.8.2025.

Valtioneuvoston toukokuussa 2024 tehdyn päätöksen mukaisesti perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijakoa koskevaa asetusta on muutettu. Niin sanotun tuntijakoasetuksen muutoksella vuosiluokilla 1.-2. äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen ja matematiikan opetusta lisättiin yhdellä vuosiviikkotunnilla. Lisäksi vuosiluokille 3.-6. lisättiin yksi vuosiviikkotunti äidinkieli ja kirjallisuus -oppiainetta. Samalla myös perusopetusasetusta muutettiin siten, että opetuksen keskimääräisiä vähimmäistuntimääriä työviikossa nostettiin.

Vuosiviikkotuntien tarkemmasta kohdentamisesta päätetään paikallisesti. Perusopetuksen oppiaineiden opetussuunnitelmaperusteisia tavoitteita ei lisätä, vaan ainoastaan resursoidaan lisää aikaa nykyisten tavoitteiden oppimiseen.

Tuntijakoasetuksen ja perusopetusasetuksen muutokset tulevat voimaan 1.8.2025. Täysimääräisesti lisätunneista hyötyvät ne oppilaat, jotka aloittavat perusopetuksen ensimmäisellä vuosiluokalla tuntijakoasetukseen sisältyvien muutosten voimaantullessa 1.8.2025. Tuntijakoasetuksen muutokseen sisältyy siirtymäsäännöksiä niiden oppilaiden osalta, jotka ovat aloittaneet peruskoulunsa asetuksen voimaan tuloa aiempina vuosina.

Pysyvät lisäkustannukset korvataan osana kuntien peruspalveluiden valtionosuutta. Opetuksen järjestäjien tulee huomioida perusopetusasetukseen 1.8.2025 tehdyt muutokset, joiden toimeenpano edellyttää paikallisten opetussuunnitelmien tarkentamista.

Ohjauskirjeet:

Undervisnings- och kulturministeriet och Finlands Kommunförbund
informerar om genomförandet av ökningen av antalet årsveckotimmar
inom den grundläggande utbildningen

Lisätietoja antavat:

Opetus- ja kulttuuriministeriöstä Anne-Marie Brisson, Erja Vitikka (etunimi.sukunimi@gov.fi)
Suomen Kuntaliitosta Mari Sjöström, Minna Antila (etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi)