Kunta- ja aluevaalien eli tuplavaalien käytännön järjestelyt ja kustannusten korvaukset herättävät huolta kunnissa

Kuntaliitossa valmistaudutaan jo kovaa vauhtia kevään 2025 tuplavaaleihin, jolloin kunnissa järjestetään sekä kunta- että aluevaalit samaan aikaan. Kunnissa pohditaan jo tässä vaiheessa käytännön kysymyksiä vaaleihin liittyen, kuten tarvittavan henkilöstön määrää, vaalikoppien kokoa ja vaalilippujen arkistointitiloja.

Kuntaliitto julkaisee ennen vaaleja perinteisiä yleiskirjeitään vaalien järjestämisestä sekä vaalikelpoisuudesta kunnan ja kuntayhtymän eri toimielimiin. Kuntien käyttöön on valmistumassa lisäksi luottamushenkilöiden perehdytyspaketti sekä viestintämateriaalia vaaleja edeltävään aikaan.

Kunnan tehtävänä on huolehtia sekä kunta- että aluevaalien käytännön järjestelyistä, mukaan lukien ennakkoäänten vastaanottamisesta, vaalipäivän järjestelyistä ja ääntenlaskennasta. Vaalilain 188 §:n mukaan hyvinvointialueet korvaavat kunnille pelkästään aluevaaleista aiheutuneet kustannukset.

Kuntaliitto käy parhaillaan keskusteluja kustannusten jaosta eri tahojen kanssa.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!