Edistetään turvallista työskentelyä ulkoalueiden talvikunnossapidossa

Kunnat ja kiinteistönomistajat kohtaavat pian ulkoalueiden talvikunnossapidon haasteet. Ensilumi sataa ennemmin tai myöhemmin, ja liukkaat kelit sekä kunnon lumipyryt ovat myös edessä.

Kunnossapitotyössä on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota työturvallisuuteen. Vastuu koskee niin kuntien omaa kunnossapitohenkilöstöä kuin tarjouskilpailujen kautta hankittuja urakoitsijoitakin.

Onnettomuustutkintakeskus on tutkinut vuonna 2023 tapahtuneita työkuolemia. Keskuksen 30.5.2024 julkaiseman tutkintaselostuksen yhtenä tapaustutkimuksena oli hiekoituslaitteen varomattomaan ja työturvallisuusohjeiden vastaiseen käyttöön liittynyt, kuolemaan johtanut työtapaturma.

Tapaturmalta olisi vältytty esimerkiksi hiekoituslaitteen turvaritilän asianmukaisella käytöllä. Onkin tärkeää varoittaa hiekoituslaitteiden käyttäjiä laitteiden vaaroista ja ohjata alan toimijoita huolehtimaan, että hiekoituslaitteita käytetään oikein ja turvallisesti.

Koska suuri osa kuntien kiinteistöjen pihojen sekä jalkakäytävien ja pyöräteiden talvikunnossapidosta tilataan ulkopuolisilta urakoitsijoilta, jokaisen palveluketjun toimijan on kannettava vastuunsa. Työn on oltava turvallista sekä työntekijöille että ulkoalueen käyttäjille, joten kunnossapitokalustolla liikuttaessa on aina noudatettava erityistä varovaisuutta.

Uuden talvikauden lähestyessä on tärkeää, että turvallisuudesta keskustellaan säännöllisesti niin kuntien kunnossapitohenkilöstön kuin urakoitsijoiden kanssa.

Selvitys radikalisoitumisen ja väkivaltaisen ekstremismin ennaltaehkäisevästä työstä on ilmestynyt

Millaisia valmiuksia kuntatason toimijoilla on toteuttaa ennaltaehkäisevää toimintaa, minkä tasoista osaamista radikalisoitumiseen ja väkivaltaiseen ekstremismiin kunnilla on käytössään ja miten johdettu toiminta jalkautuu käytännön työhön.

Tutustu julkaisuun!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!