Pakotteet Venäjää vastaan vaikuttavat kuntien valtiontukiin
Ulkoministeriö ylläpitää päivittyvää listaa Venäjään kohdistuvista pakotteista. Kuntien on tärkeää huomioida valtiontukien tai -avustusten myöntämisessä seuraava:
Rajoittavien toimenpiteiden kohteena oleville luonnollisille henkilöille, oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille kuuluvat taikka näiden omistuksessa, hallussa tai määräysvallassa olevat varat ja taloudelliset resurssit on jäädytettävä, minkä lisäksi on kiellettyä asettaa mitään varoja tai taloudellisia resursseja suoraan tai välillisesti näiden saataville tai hyödynnettäviksi. Varojen ja taloudellisten resurssien jäädyttäminen perustuu asetuksen (EU) N:o 269/2014 2 artiklan 1 kohtaan.
Ulkoministeriöstä saadun tulkinnan mukaan pakoteluettelosta johtuvien kieltojen piiriin kuuluvat toimet on siten määritelty käsitteiden ”varat ja taloudelliset resurssit” kautta. Kyseiset termit on määritelty asetuksen (EU) 269/2014 1 artiklassa hyvin laajasti. ”Varoilla” tarkoitetaan käteistä, tilivarallisuutta ja muuta vastaavalla tavalla likvidiä omaisuutta.
Varojen ja taloudellisten resurssien käsitteiden ulkopuolelle jää (EU) 269/2014 4 artiklan 1 (a) kohdan mukaan käytännössä vain sellainen omaisuus, joka soveltuu vain pakotteiden kohteena olevan luonnollisen henkilön henkilökohtaiseen kulutukseen.
Yllä oleva määritelmä varoista kattaa myös valtiontuen asettamisen pakotelistatun henkilön tai yhteisön saataville. Asetus on kaikilta osin velvoittava ja suoraan sovellettavaa oikeutta kaikissa EU:n jäsenvaltioissa, ja tästä seuraa, että valtiontuen maksaminen pakotelistatuille henkilöille ja yhteisöille on kiellettyä.
Saataville asettamisen kielto myös sisältää välillistä luovuttamista koskevan kiellon. Jotta voidaan varmistua siitä, että valtiontukia ei luovuteta kielletyllä tavalla välillisestikään pakotelistatuille tahoille, tulee riittävällä tarkkuudella perehtyä yrityksen taustalla oleviin henkilöihin ja yhteisöihin.
Välillisestä luovuttamisesta on kyse aina silloin, kun esimerkiksi varat luovutetaan ensikädessä jollekulle toiselle, ei-listatulle taholle, kuitenkin niin, että ne saatetaan sen jälkeen tavalla tai toisella listatun tahon saataville tai hyödynnettäväksi. Välillisen luovuttamisen kiellosta on annettu erillinen EU:n neuvoston tulkintaohje.
Ulkoministeriön ohjeistus perustuu tulkintaan pakotesäädösten sisällöstä ja niistä johtuvista velvoitteista; ulkoministeriöllä ei ole toimivaltaa antaa sitovia ohjeita tai määräyksiä pakotekysymyksissä.
Valtionavustuslain (688/2001) 7 § mukaan valtionavustusta voidaan myöntää valtion talousarvion tai talousarvion ulkopuolella olevan valtion rahaston varojen puitteissa, jos tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
Valtiovarainministeriön tulkinnan mukaan kohtaa voi myös käyttää tässä tilanteessa, ja esimerkiksi hakuohjeisiin ja -ilmoitukseen voi laittaa tästä maininnan. Lisäksi on tarkistettava, ettei tuen hakijoissa ole listalla olevia henkilöitä. On myös mahdollista hyödyntää Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) rekisteriä: yritysten tulee vuonna 2021 voimaan tulleen lain mukaan ilmoittaa PRH:lle yritysten lopulliset edunsaajat.