Kuntamarkkinoilla asiaa vuoden 2021 Kuntavaaleista ja demokratiasta

kuma

Vuoden 2021 Kuntavaalit käytiin koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vaalien siirron myötä äänestysaika piteni ja uudet luottamushenkilöt aloittivat toimensa kunnissa elokuun alussa. Miltä tuleva valtuustokausi näyttää ja mitä luottamushenkilön olisi hyvä tietää tulevaisuuden kunnasta? Tervetuloa seuraamaan seminaareja Kuntamarkkinoille!

Ke 15.9. Ajankohtaista kuntavaaleista ja demokratiasta
Valtuustokausi ja luottamushenkilöt vaihtuivat kunnissa. Muuttuiko mikään? Mitkä ovat demokratian kuumat perunat uudella valtuustokaudella?

Tutkittua tietoa ja pohdintaa kuntademokratian tulevaisuudesta.

Ke 15.9. Tulevaisuuden kunta
Kuntien rooli on merkittävässä muutoksessa erityisesti sote-uudistuksen myötä, mutta myös erilaisten megatrendien kautta. Niin kuntien tehtäväkenttä kuin myös toimintaympäristö muuttuvat, mikä vaatii kuntien tulevaisuuden uudelleen tarkastelua. Kuntien tulevaisuuteen liittyviä asioita on sote-uudistuksen lisäksi monia ja kunnat ovat keskellä suuria muutoksia. Viimeistään nyt on tärkeää käynnistää keskustelua siitä mihin kunnat ovat matkalla. Tässä tilaisuudessa keskustelemme tulevaisuuden kunnasta ja valotamme siihen liittyviä keskeisiä teemoja.

Ke 15.9. Voimavaroja uusiutuvalle kunnalle: Mitä luottamushenkilön pitää tietää neljännestä sektorista?
Digiajalla kansalaiset toimivat yhteiseksi hyväksi vapaaehtoisesti yhä enemmän myös järjestöjen ulkopuolella. Tämä ns. neljäs sektori tuo kunnille uusia voimavaroja hyvinvoinnin, demokraattisuuden ja kestävämmän tulevaisuuden tavoittelussa. Miten luottamushenkilö voi edistää näiden voimavarojen saamista käyttöön? Millaisia kokemuksia luottamushenkilöillä on neljännen sektorin toiminnasta ja sen hyödyntämisestä?

Ke 15.9. Kuntapuheenjohtajana toimiminen
Johtaako puheenjohtaja muutakin kuin puhetta? Mikä on kunnan luottamushenkilö- ja viranhaltijajohdon työnjako? Yhteistyö virkamiesten ja poliittisten ryhmien kanssa puheenjohtajan silmin?

To 16.9. Kestävän kehityksen käytännöt ja ratkaisut kuntapäättäjille
Miten kunta edistää kestävää kehitystä arjen toiminnoissa? Minkälaisia kokeilua ja hyviä käytäntöjä muut kunnat ovat toteuttaneet? Mikä on minun roolini kuntapäättäjänä kestävän kehityksen edistämisessä?

Oletko uusi luottamushenkilö? Tutustu myös Kuntaliiton ja FCG:n uuteen Kuntapäättäjä-verkkopalveluun osoitteessa kuntaliitto.fi/kuntapaattaja.

Vuoden 2021 Kuntamarkkinoiden teemana on Innovatiiviset ja uudistuvat kunnat. Ohjelmasisällön punaisena lankana on ratkaisukeskeisyys. Miten ja millä välineillä suunnata katse kestävään tulevaisuuteen? Millaisia ovia on avattava, jotta innovaatiot saadaan valjastettua kuntien uudistumisen ja elinvoimaisena säilymisen tueksi?

Katso koko Kuntamarkkinoiden ohjelma osoitteesta kuntamarkkinat.fi ja ilmoittaudu mukaan! Muista myös puoluejohdon paneeli keskiviikkona 15.9. klo 12.00-13.30.