Kuntien hyvinvointiseminaari 12.5: Nyt ei ole hyvä hetki karsia ennaltaehkäisevistä palveluista

Kuntien hyvinvointiseminaari kokosi 12.5. KuntaTV:n kautta yhteen yli 420 osallistujaa eri puolilta maata. Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen painotti avauspuheenvuorossaan ennaltaehkäisevien toimien tärkeyttä: ”Kunnat, joissa kuntalaisten hyvinvoinnista on huolehdittu, ovat pärjänneet myös kriisissä paremmin.”

Päivän aikana kuultiin erinomaisia esimerkkejä niin Hämeenlinnan, Jyväskylän kuin Outokummunkin kaupunkien uudenlaisista toimintatavoista koronakriisin aikana. Niin parvekejumpat, vanhusten tavoittaminen puhelimitse kuin koulujen vanhempainillat etänä ovat esimerkkejä laaja-alaisesta hyvinvoinnin edistämisestä poikkeusoloissa. ”Yhteistyötä tehdään vahvasti järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Onnistumisessa keskeistä on ihmisten tasolle meneminen”, korosti Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio aamupäivän haastattelupaneelissa.

Viimeisten vuosien aikana monessa kunnassa hyvinvoinnin edistämisen työ on jäntevöitynyt ja johtamisen rakenteet ja työvälineet vahvistaneet kuntien hyte-työn vaikuttavuutta. Yhteistyötä tehdään vahvasti niin järjestöjen kuin muidenkin toimijoiden kanssa.

Päivän aikana kuultiin myös, että Kuntaliitto on uudistanut strategiaansa ja nostanut siihen entistä vahvemmin kestävän kehityksen kokonaisuuden. Kuntaliitto haluaa olla kunnille kumppani jatkossa myös sosiaalisen kestävyyden edistämisessä ja tuoda ratkaisuja erityisesti sosiaaliseen kestävyyteen kytkeytyviin eriarvoisuuden kaventamisen ja osallisuuden kysymyksiin.

Seminaarissa kuultiin puheenvuoroja myös turvallisuuteen ja hyvinvointikertomustyöhön liittyen sekä saatiin valtakunnallisia viestejä hyte-työn eteenpäin viemiseen. Nämä puheenvuorot pääset kuulemaan seminaarin tallenteesta.

Kuntien hyvinvointiseminaari on osa Kuntaliitto-konsernin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vuotuista toimenpidekokonaisuutta ja sen toteuttaa Sähköinen hyvinvointikertomus -työvälineen kehittämistiimi. Työvälineeseen voit tutustua osoitteessa www.hyvinvointikertomus.fi