Kuntaliitto on sitoutunut kestävään kehitykseen

Kansallinen kestävän kehityksen strategia uudistettiin vuonna 2013. Perinteisen strategian sijaan kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen luotiin kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus, ”Suomi, jonka haluamme 2050”. Yhteiskuntasitoumuksella julkishallinto yhdessä muiden toimijoiden kanssa sitoutuu edistämään kestävää kehitystä kaikessa työssään ja toiminnassaan.

Kuntaliitto oli ensimmäisten joukossa tekemässä omaa sitoumustaan vuonna 2014. Kestävän kehityksen sitoumuksessaan Kuntaliitto kannustaa ja tukee kuntia kestävän kehitysten sitoumusten laatimisessa. Omassa toiminnassamme keskitymme energian ja materiaalin kulutuksen ja ilmastopäästöjen vähentämiseen, panostamme työntekijöiden kestävään liikkumiseen, kompensoimme työmatkaliikenteen päästöt ja edistämme kestäviä toimintatapoja muun muassa hankinnoilla, sijoitustoiminnalla ja vähentämällä ruokailun ilmastokuormitusta.

Kuntatalon kestävä energiankäyttö

• Kuntatalolla tehdään parhaillaan kiinteistön energiakatselmusta
  • Olemme siirtyneet vähäpäästöiseen sähköön. Kuntatalon vuonna 2020 ostamaa sähköä vastaava määrä tuotetaan CO2-vapaasti tuulivoimalla.
  • Kuntatalossa on siirrytty EnerKey-energiahallintajärjestelmään
  • Autotallin lämmityksessä hyödynnämme toimistotilojen poistoilman lämpöä ja suunnitteilla on valaistuksen uusiminen LED:ksi.

Kestävä työmatkaliikenne

• Kompensoimme työntekijöidemme työmatkaliikenteen päästöt. Tuemme lento- ja junamatkojemme CO2-päästöjä vastaavalla summalla vuoden ilmastokunnan ilmastotekoja.
  • Matkustusohjeella kannustamme työntekijöitämme etäkokouksiin sekä ohjaamme suosimaan joukkoliikennettä työtehtäviin liittyvillä matkoilla. Työntekijöiden joukkoliikenteen käyttöä tuetaan liikenneseteleillä, kaikkiin yksiköihin on otettu käyttöön HSL-matkakortit työmatkoja varten. Kuntaliittolaisten käyttöön on hankittu myös työmatkapyöriä.
  • Kuntatalon pihassa on sähköauton latauspiste ja lisäpisteitä suunnitellaan autotalliin

Kestävät toimintatavat

• Vähennämme ruokatarjoilujemme ilmastokuormitusta. Suosimme lihattomia vaihtoehtoja kokoustarjoiluissa, teimme kestävyysnostoja tarjoomajärjestelmään ja kiinnitämme huomiota ruokahävikkiin.
  • Huolehdimme sijoitustoimintamme kestävyydestä. Ensivaiheessa sijoitusten raportoinnin uudistamisessa kiinnitämme huomiota vastuullisen sijoittamisen tiedonsaantiin.
  • Kehitämme hankintojemme kestävyyttä. Selvitämme hankintojemme volyymejä ja laadimme ohjeistusta. Työsuhdeautoissa siirrymme vähintään hybridimalleihin.

Lisätietoja kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksesta löydät osoitteesta https://sitoumus2050.fi/