Avoimuutta ja avaruutta Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarissa
Avoimuus, yhteistyö ja ennakkoluulottomuus rakentavat onnistunutta viestintää ja markkinointia. Hyviä esimerkkejä ja tuoretta tietoa on tarjolla 12.9. Kuntamarkkinoiden viestintä- ja markkinointiseminaarissa Kuntatalolla Helsingissä.
Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden voitti tänä vuonna Seinäjoen kaupunki. Markkinointipäällikkö Anu Männikkö kertoo Avaruuden pääkaupunki -kampanjasta, sitä seuranneista Taivastelija- ja Hyvinpitely-kampanjoista ja niiden vaikutuksista.
Sata syytä matkailla Suomessa on esimerkki laajasta kuntien ja matkailutoimijoiden yhteistyöstä, sekä valtakunnallisesti että alueellisesti. Yhdessä markkinoimalla pienetkin pääsevät esiin, suuret saavat rikastuttavan kokonaisuuden ympärilleen, kunnat ja etenkin matkailijat kiittävät.
Anna-Riitta Wallin on tehnyt oikeusministeriölle selvityksen kuntien ja valtion yhtiöiden ja muun konsernirakenteen julkisuudesta ja avoimuuden lisäämisestä. Kesäkuussa julkaistu raportti ehdottaa kuntayhtiöille lisää viestintävastuita ja julkisuussäädösten tarkastelua.
Osana maakuntauudistusta on valmisteltu alueellisen kriisiviestinnän ohjeistusta, joka nyt uudistuksen kaaduttua jää kuntien ja alueellisten kumppanien hyödynnettäväksi. Yhteistyön tiivistämiseen kriisien varalta ja niiden sattuessa on tarvetta, sillä alueellisia yhteistyömalleja ei juuri ole ollut käytössä, vaikka kriisit harvoin noudattavat kuntarajoja. Ohjeistuksen nykyvaiheesta kuullaan 12.9. seminaarissa.