Tukea maakuntauudistuksen toteuttamiseen

Vaalikelpoisuus maakuntavaltuustoon -muistio

Kuvituskuvassa muutostukileimoja

Ensimmäiset maakuntavaalit toimitetaan 28.10.2018. Maakuntavaalilautakunnat tarkastavat maakuntavaaleihin ehdokkaaksi asetettujen vaalikelpoisuuden, ja ehdokasasettelu vahvistetaan 27.9.2018.

Kuntaliitto on julkaissut muistion, jossa kerrotaan, miten maakuntalakiehdotuksen mukaan vaalikelpoisuus maakuntavaltuustoon määräytyy. Muistioon on otettu kunnallishallintoa koskevaa oikeuskäytäntöä, jolla on relevanssia arvioitaessa vaalikelpoisuutta maakuntavaltuustoon.

Muistio perustuu hallituksen esitykseen 15/2017 vp, ja se päivitetään, kun maakuntavaaleja koskeva lainsäädäntö on hyväksytty eduskunnassa.

Muistion ruotsinkielinen käännös ilmestyy myöhemmin.

Lataa maksuton Vaalikelpoisuus maakuntavaltuustoonKuntaliiton verkkokaupasta »

Lisää aiheesta

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!