Uusi julkaisu: Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset

Puheenjohtajan nuija ja kokouspapereita.

Luottamushenkilö on kuntalain mukaan erottamaton. Luottamushenkilö toimii kuitenkin virkavastuulla, ja häneen sovelletaan rikoslain virkarikoksia koskevia säännöksiä. Jos luottamushenkilön epäillään luottamustoimessaan syyllistyneen rikokseen tai menetelleen muuten velvollisuuksiensa vastaisesti, hänet voidaan tutkimuksen tai oikeudenkäynnin ajaksi pidättää toimestaan. Vastaavalla tavalla voidaan menetellä myös, jos luottamushenkilö on asetettu syytteeseen muusta kuin virkarikoksesta.

Edellä olevat usein ainutkertaiset tilanteet ovat herättäneet kunnissa kysymyksiä, joita Kuntaliiton uudessa julkaisussa Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset pyritään avaamaan. Julkaisussa käydään muun muassa läpi seikkoja, joita tulee ottaa huomioon, kun luottamushenkilön pidättämistä valmistellaan ja siitä päätetään.

Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset on ladattavissa maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta osoitteesta http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3503

Tutustu myös näihin verkkojulkaisuihin

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!