Työnjako muuttumassa: viranomaisviestintä kaupallisten teleoperaattorien verkkoihin

Laajakaistaiseen viranomaisviestintään siirtymisen yhteydessä on hallituksen esityksen mukaan tarpeen hyödyntää kaupallisia operaattoripalveluja viranomaisten omien verkkojen rakentamisen sijasta.

Lausunnossaan Kuntaliitto painotti, että kehitystyön ohjauksessa tulisi digitaalisen infrastruktuurin strategian mukaisesti kiinnittää huomiota alueellisten laajakaistaverkkojen maantieteelliseen kattavuuteen niin langattoman kuin kiinteän laajakaistaverkonkin osalta. Välttämätöntä on varmistaa viranomaisviestintä myös alueilla, joissa kapasiteetit ovat operaattoreilla vähäisiä ja toiminta taloudellisesti kannattamatonta. Vastaavasti alueellista kattavuutta, jossa viranomaisviestintä on varmistettua, tulisi edelleen kasvattaa riippumatta kaupallista kannusteista. Matkapuhelinpalvelujen ja viranomaisviestinnän varmuus ei tällä hetkellä esimerkiksi Ylä-Lapin alueella ole tyydyttävällä tasolla.

Harvaan asutuilla alueilla tulee muun muassa turvallisuusviranomaisten etäjohtamisen vuoksi kapasiteetin tarve tietoliikenteelle kasvamaan. Ilmaston muuttamisella on myös oma vaikutuksensa palvelutarpeeseen, sillä jatkossa harvaanasutuilla alueilla esiintyy aiempaa suurempia maastopaloja, joissa sammutustehtäviin liittyvät viestintämäärät ovat hyvin suuria.

Kuntaliitto ja Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston lausuivat luonnoksesta esitykseksi laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta annetun lain muuttamisesta.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!