Tulevaisuuden viestintä ei ole vain tekniikkaa
Tulevaisuuden kuntaviestintää hahmoteltiin Kuntatalolla Tulevaisuusfoorumin viestintätyöpajassa. Keskeisiksi tekijöiksi kaiken uuden teknologian keskellä nousivat henkilöt, ideointi ja vuorovaikutustaidot.
Sirpaloituva mediamaailma ja ihmisten vieraantuminen laittavat kuntaviestinnän entistä tiukemmalle. Samalla viestinnän ja osallisuuden merkitystä korostetaan enemmän kuin koskaan kunnan toiminnan ja elinvoiman perustana.
Sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto Ylestä latasi viestintätyöpajan pohjaksi tilastoja sosiaalisen median, pikaviestinten, digitaalisten assistenttien ja tekoälyn käytöstä. Jotain kertoo sekin, että maailman suurimmat yritykset eivät enää ole öljy-yhtiöitä, vaan alustoja, jotka luovat arvoa datalla: Apple, Microsoft, Amazon…
- Median kulutus siirtyy verkkoon, jossa luottamuksen takeena ovat vahvat brändit. Henkilökohtainen käyttökokemus ja osuvat sisällöt ovat välttämätön edellytys viestinnän onnistumiselle. Kun samalla on muistettava ne ihmiset, jotka eivät ehkä koskaan ole verkossa, viestintä vaatii todella viitseliäisyyttä, Tuija Aalto totesi.
- Viestintä on vuorovaikutusta ja sosiaalinen prosessi, jossa tarvitaan sekä henkilökohtaista kohtaamista että panostusta tekoälyyn, Tuija Aalto sanoi. Hän kannusti kuntia automatisoimaan datan viestimistä: esimerkiksi uimarannat voisivat ilmoittaa suoraan verkkoon uimaveden lämpötilat.
- Robotit auttavat viestinnässä, ja käyttöliittymät voivat olla vuorovaikutuksellisia, keskustelevia. Mikään ei kuitenkaan voita oikean ihmisen läsnäoloa. Arvostava kohtaaminen edellyttää panostusta vuorovaikutukseen. Hyvä kysymys on, miten tekoäly voi auttaa keskustelujen laadun varmistuksessa, Tuija Aalto pohdiskeli.
Kuntalaisten aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta korosti myös viestintäyrittäjä, Joensuun kaupungin entinen viestintäpäällikkö Ville Moilanen. Tiedotteen laittaminen nettiin on vasta viestinnän siemen.
- Olkaa aina vaan avoimempia ja etsikää mielenkiintoiset tyypit kertomaan asioita ja keskustelemaan. Aitoa vuorovaikutusta, viestinnän kohdentamista, monien keinojen valikoimaa tarvitaan. Välineiden ominaisuudet pitää käyttää tehokkaasti - kunnanjohtajan puhuva pää ei videossa ehkä ole kovin kiinnostava, vaikka hyvä alku sekin, Ville Moilanen rohkaisi.
- Ideointia, kokeilua ja rohkeutta tarvitaan, ja joskus menee metsään, mutta sekin kertoo inhimillisyydestä, Ville Moilanen sanoi ja toisti hyväksi kokemansa viisauden: Anteeksi saa helpommin kuin luvan.
- Johdon tuki on tietysti tehokkaan viestinnän edellytys. Se pitää ansaita ammattitaidolla, aloitteellisuudella ja sitoutumisella.
Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.