SM-kisa käynnistyi matkailuteemalla
Kuntamarkkinoinnin SM-kisa avattiin perinteisesti Joulun Piiri -tapahtumalla Sanomatalossa Helsingissä. Tapahtuman teemana oli kotimaan matkailumarkkinointi. Näkyvissä on monia mahdollisuuksia kuntien elinvoiman vahvistamiseen.
Sanoma-yhtymän Jaana Jamalainen esitteli tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten trendeistä ja matkaodotuksista. Kyselyjen mukaan suomalaisten valintoihin vaikuttaa nyt vahvasti ilmastonmuutoksen ja ympäristöasioiden pohdiskelu. Hyvinvointi, paikallisuus ja perheen yhteiset elämykset ovat tärkeitä. Tämä antaa Jamalaisen mukaan hyvät eväät kotimaan luonto- ja perhekohteiden markkinoinnille.
Luontokohteet nousevat kyselyissä kiinnostavimpien matkailukohteiden kärkeen. Kiinnostavina koetaan myös nähtävyydet, vuokramökit, musiikkitapahtumat ja patikointi. Lapsiperheillä korostuvat lisäksi kylpylät, huvipuistot ja eläintarhat.
Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry jatkaa Suomi 100 -juhlavuonna aloitettua suomalaisten matkailukohteiden yhteismarkkinointia. Suomessa on runsaasti enemmänkin kuin sata syytä matkailla. Joulun Piirissä kuultiin Lappajärven kraaterijärvestä, ja Helsingin Sanomien toimittaja Mikko-Pekka Heikkinen nosti esiin viisi suosikkiaan vähemmän tunnetuista matkailukohteista.
Joulun Piirin esitykset löytyvät täältä.
Sanomatalon Piiri-tapahtuma käynnisti jo 14. kuntamarkkinoinnin SM-kisan. Tuloksellista kunta- ja aluemarkkinointia etsitään nyt maaliskuun puoliväliin asti. Kisan säännöt ja ilmoittautumislomake löytyvät täältä.
SM-kisan parhaat esitellään ja palkitaan Espoossa 22.5.2019 Piiri-tapahtumassa. Ohjelma julkaistaan myöhemmin osoitteessa www.kuntaliitto.fi/piiri .