Maakunta- ja sote-uudistuksen muutostuki

Maakunnan johtamisen välineet Maakuntafoorumin teemana 13.6.2018

Maakuntafoorumi

Kuntaliitto järjestää maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoa tukevan ensimmäisen maakuntafoorumin keskiviikkona 13.6.2018 klo 9.30-15Kuntatalolla Helsingissä (Toinen linja 14, kokoustila A3.23).

Päivän tarkoituksena on pohtia strategiaa, politiikkaa, taloutta, sopimuksia sekä omistaja- ja konserniohjausta johtamisen välineinä. Teemoihin johdattelevat mm. Tampereen yliopiston professori Pasi-Heikki Rannisto sekä vuorineuvos, taloustieteiden tohtori Kari Neilimo. Maakuntien käytännön valmistelusta kertovat Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen, Pirkanmaan poliittisen ohjausryhmän puheenjohtaja Roope Lehto, Satakunnan talousvalmistelija Tuomas Hatanpää sekä Etelä-Pohjanmaan muutosjohtaja Johanna Sorvettula.

Jatkossa maakuntafoorumeita järjestetään noin kuukauden välein kunnista ja maakunnista nousevien tarpeiden pohjalta. Painopisteinä ovat kunta-maakunta-yhdyspintakysymykset sekä maakuntien itsehallinnollista luonnetta tukevat asiat. Foorumit ovat maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanon kannalta keskeisten teemojen ja vertaisoppimisen alusta.

Kullakin maakuntafoorumilla on oma kohderyhmänsä kyseessä olevan maakuntafoorumin teeman perusteella. Kutsut lähetetään esimerkiksi maakuntien johdolle (ml. VATE kuntaedustajineen, poliittisen ohjausryhmän puheenjohtajisto ja muutosjohtajat) sekä substanssivalmistelijoille.

Maakunnan johtamisen välineet -maakuntafoorumin ohjelma keskiviikkona 13.6.2018 on

09.30                Kahvit

10.00                Avaus / Varatoimitusjohtaja Timo Reina, Kuntaliitto

10.15                Strategia johtamisen välineenä / professori Pasi-Heikki Rannisto, Tampereen yliopisto

Case Etelä-Karjala / maakuntajohtaja Matti Viialainen

11.00                Maakunnan poliittinen johtaminen / johtava lakimies Kirsi Mononen, Kuntaliitto

Case Pirkanmaa / poliittisen ohjausryhmän pj Roope Lehto

11.45                Talouden ohjaus / vt. johtaja Henrik Rainio, Kuntaliitto

Case Satakunta / talousvalmistelija Tuomas Hatanpää

12.30                Lounas (omakustanteinen)

13.30                Sopimusohjaus / johtava lakimies Leena Hoppu-Mäenpää, Kuntaliitto

Case Etelä-Pohjanmaa / muutosjohtaja Johanna Sorvettula

14.15                Omistaja- ja konserniohjaus / vuorineuvos, taloustieteiden tohtori Kari Neilimo

15.00                Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden pyydetään ilmoittautumaan seuraavan linkin kautta https://link.webropolsurveys.com/S/EF5E3AB3218FE312

Tilaisuuteen on mahdollista osallistua etänä, mutta myös etäosallistujia pyydetään ilmoittautumaan linkin kautta.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista