Henkilötietojen käsittely tietosuojalain viivästyessä

Tietosuoja-asetusta sovelletaan kaikkeen henkilötietojen käsittelyyn 25.5.2018 alkaen.

Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä tietosuojalaiksi. Tietosuojalailla täydennettäisiin ja täsmennettäisiin EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Tietosuojalain voimaantullessa nykyinen henkilötietolaki on tarkoitus kumota.

Tietosuojalain oli määrä tulla voimaan samaan aikaan, kun tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa. Lakia ei kuitenkaan ehditä hyväksyä eduskunnassa 25.5.2018 mennessä. Tietosuojalaki tulee voimaan mahdollisimman pian, kun eduskunta on sen hyväksynyt ja laki on vahvistettu.

Tietosuojalain puuttuessa henkilötietolaki on edelleen voimassa olevaa lainsäädäntöä. Siltä osin kuin henkilötietolaki ja muu kansallinen lainsäädäntö ovat ristiriidassa tietosuoja-asetuksen kanssa, niitä ei tule soveltaa. Asetuksen kanssa sopusoinnissa olevaa kansallista lainsäädäntöä saa soveltaa. Tietosuoja-asetus on siis kansallisen lainsäädännön yläpuolella.

Lisätietoa asiasta sekä esimerkkejä kansallisen lainsäädännön ja tietosuoja-asetuksen välisistä ristiriidoista on annettu oheisessa diaesityksessä.

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!