Perusta kuntaasi Suomi100 luonnonmuistomerkki

Vielä ehtii juhlistaa 100 -vuotiaan Suomen luontoa

Kuntaliitto lanseerasi maaliskuussa luontoaiheisen Suomi100-kampanjan. Kampanjassa Kuntaliitto kannustaa Suomen kuntia perustamaan luonnonsuojelulain mukaisen luonnonmuistomerkin 100-vuotiaan Suomen kunniaksi.

Luonnonmuistomerkki voi olla:

Puu, puuryhmä, siirtolohkare tai muu niitä vastaava luonnonmuodostuma, jota sen kauneuden, harvinaisuuden, maisemallisen merkityksen, tieteellisen arvon tai muun vastaavan syyn vuoksi on aihetta erityisesti suojella.

Muistomerkillä kunta saa näkyvyyttä ja kohteen niin matkailun edistämiseen, tapahtumien vetonaulaksi kuin myös opetuskohteeksi. Kohde voi olla uusi kuntalaisten kokoontumispaikka, muisto ja kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle ja kalleimmalle aarteellemme Suomen Luonnolle.

Kunnat ovat lähteneet innolla mukaan kampanjaan. Jo ainakin 23 kuntaa on pannut vireille hankkeen perustaakseen yhden tai useamman luonnonmuistomerkin Suomen juhlavuoden kunniaksi. Kärjessä pinkoo Joensuun kaupunki, jonka tavoitteena on peräti 10 kappaletta SUOMI100 -luonnon muistomerkkiä.

Kampanjaan ehtii vielä hyvin mukaan. Riittää, että asia on pantu vireille vuoden 2017 loppuun mennessä, vaikka päätös syntyisikin vuoden 2018 puolella. Mikä on sinun kuntasi Suomi100 muistomerkki?

Minna Mättö
+358 9 771 2037, +358 50 308 1487
Vastuualueet
  • alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
  • rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
  • luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!