Sote-uudistuksen toteuttaminen uhkaa pysähtyä osassa maakuntia: väliaikaishallintojen valtionavustuksesta puuttuu 23 miljoonaa euroa

Maakuntajohtajat ja maakuntauudistuksen muutosjohtajat varoittavat kannanotossaan, että rahoituksen riittämättömyys uhkaa osassa maakuntia pysäyttää sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyön.

Maakuntajohtajat ja muutosjohtajat arvioivat, että väliaikaishallinnon toimintakulut ovat tämän vuoden ajalta jopa 21 miljoonaa euroa.

– Valtionavustuksen tulee lakiesityksen mukaan kattaa nämä kustannukset, mutta valtion vuoden 2017 talousarviossa on tällä hetkellä tähän tarkoitukseen vain yhdeksän miljoonaa euroa. Lisäksi maakunnat ovat arvioineet ICT-kustannuksiksi noin 11 miljoonaa euroa ja sitä vastaavasta valtion rahoituksesta ei ole vielä tietoa, maakuntajohtajat ja muutosjohtajat toteavat kannanotossaan, jonka he luovuttivat Kuntaliiton verkostotapaamisessa projektijohtaja Tuomas Pöystille tiistaina 11. huhtikuuta.

Johtajien mielestä tieto maakuntakohtaisesta rahoituksesta olisi saatava toukokuussa, jotta rekrytoinnit voidaan käynnistää ja toiminta voi alkaa viimeistään elokuussa.

Etenkin vuoden 2017 toteutettavien tietohallintotehtävien valmistelun rahoitus pitää muutos- ja maakuntajohtajien mielestä selkeyttää erittäin pikaisesti.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!