Suomi toisena kielenä S2 arvioinnissa hyvät tulokset
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi viime huhtikuussa äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärän osaamista perusopetuksen päättövaiheessa. Arviointiin osallistui oppilaita noin 1500, 242 koulusta eri puolelta Suomea. Osallistuneet oppilaat olivat kotoisin 91 eri maasta ja puhuivat 76 eri kieltä. Ryhmässä oli mukana myös toisen polven maahanmuuttajia, eli oppilaita jotka ovat syntyneet Suomessa (noin 40 %).
Arvioinnin mukaan oppilaiden suomenkielen kielitaito osoittautui hyväksi ja 87 % oppilaista saavutti vähintään hyvän osaamisen tason. Suomessa syntyneiden ja koko peruskoulun Suomessa käyneiden oppilaiden osaamisessa ei todettu eroja, kun taas lyhyemmän ajan koulua käyneiden oppilaiden kirjoittaminen ja kuullun ymmärtäminen oli heikompaa.
Hyvä osaaminen on tulosta hyvästä ja pitkäjänteisestä opetuksesta kunnissa. Arvioinnin mukaan hyviä tuloksia tukevat oppimisympäristöt jotka tukevat etnistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja monessa koulussa oli myös kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta tukeva ilmapiiri. Arvioinnin lopputuloksissa nostetaan esille mm että on tärkeää että koulut kiinnittävät huomion oppilaalle parhaiten soveltuvan äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineen oppimäärän valintaan, niin että Suomi toisena kielenä oppimäärän resurssit kohdentuvat tarkoituksenmukaisesti niille oppilaille joilla ei ole riittäviä valmiuksia opiskella suomea äidinkielenä.
Tärkeää on myös S2 opetuksen ja äidinkieli ja kirjallisuus opettajien yhteistyö, jotta kielitietoinen opetus tulisi vakiintuneeksi.
Linkkejä: