ODA: Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut

ODA-palvelujen kilpailutus loppusuoralla ja arkkitehtuuri kommentoitavana

Kansallisen itse- ja omahoitoa tukevan sähköisten palvelujen kokonaisuuden kilpailutus on edennyt loppusuoralle. Palveluun liittyvän tietämyskannan toimittajaksi valittiin jo kesällä Kustannus Oy Duodecim. Palvelukokonaisuuden tekniseen toteutukseen liittyvät neuvottelut käytiin syyskuussa ja lopulliset tarjoukset saatiin kolmelta toimittajalta. Tarjouksia arvioidaan parhaillaan ja hankintapäätös tehdään joulukuun alussa.

Osana lopullisia tarjouksiaan toimittajat suorittivat kahden viikon mittaisen työkokeen. Työkokeessa toteutettiin kurkkukivun oirearvio, josta saatu toimintasuositus ja jatkotoimenpiteet vietiin asiakkaan henkilökohtaiselle hoitosuunnitelmalle. Työkokeen tuotokset arvioidaan osana tarjousten kokonaisarviointia. Tilaajana pidimme työkoetta erittäin avartavana, koska toimittajat pääsivät näyttämään toteutukseen  ja asiakasyhteistyöhön liittyvää osaamistaan konkreettisen tehtävän kautta.  Emme siis ole pelkästään papereiden varassa, kun arvioimme tarjouksia. Oli hienoa päästä näkemään toimittajien protoja.

Työkokeen perusteella hanketoimistossa laadittiin ODA-arkkitehtuurin uusi versio, joka on esitetty kuvassa alla. Palvelu tullaan rakentamaan mikropalveluarkkitehtuuria noudattaen, käyttäen HL7-standardoituja rajapintoja. Tämä mahdollistaa sen, että palvelua voidaan kehittää teknologiariippumattomasti. Kertakirjautumista käytetään, jotta käyttäjän istunto siirtyy saumattomasti palvelun eri osien välillä.

Palvelun käyttäjä voi valtuuttaa vaikka perheenjäsenensä katsomaan omia tietojaan. Myös ammattilaiselle on näkymät hoitosuunnitelmien laatimiseksi yhdessä potilaan kanssa.

Monikanavainen ja monitilainen arkkitehtuuri mahdollistaa yhden luukun periaatteen, eli asiakas voi käyttää palvelua selaimella, mobiilikäyttöliittymästä tai kunnan oman portaalin kautta prosessin alusta loppuun asti.
Itsepalvelun lisäksi palvelusta voi tehdä ajanvarauksia käyttäen toimijoiden olemassa olevia ajanvarausratkaisuja. Palvelunhallinnan osalta hyödynnetään ensisijaisesti kansallista Palveluohjain-ratkaisua.

ODA-uutisen-kuva-7.11.2016

Arkkitehtuuri on tarkemmin kuvattu LinkedInin ODA-ryhmässä, johon liittymällä voit jättää omat kommenttisi ja  käydä keskustelua asiasta.

Linkit: