Mitä palvelutietovarannon käyttöönotto merkitsee kuntien viestinnän kannalta?
Suomi.fi-palvelutietovaranto (PTV) on keskitetty tietovaranto, johon julkishallinnon organisaatiot kuvaavat kansalaisille, yrityksille tai viranomaisille tuottamansa palvelut sekä palvelujen asiointikanavat. Nämä tiedot on tarkoitus avata avoimin rajapinnoin, eli yhdessä paikassa ylläpidettyä tietoa voi käyttää monissa eri paikoissa.
Vähintään lakisääteiset palvelut kuvattava 1.7.2017 PTV:hen. Laki astuu voimaan vaiheittain eri suomi.fi-palvelujen kohdalla. Ideaalitilanteessa myös työtavat suunnitellaan uudestaan. Missään nimessä ei kannata päätyä malliin, jossa tietoa ylläpidetään monessa eri paikassa, ja tehdään päällekkäistä työtä.
Olemme keränneet alle muutamia huomioita miten asiaa kannattaa lähestyä viestinnän näkökulmasta.
- Pidä huoli siitä, että tiedät, kuka on kuntasi vastuuhenkilö ja mitä on vireillä.
Jokaisella mukana olevalla organisaatiolla on vastuuhenkilö joka asiaa koordinoi. Organisaatiosta riippuen vastuuhenkilön rooli voi vaihdella, mutta useimmiten kyseessä on tietotekniikassa työskentelevä henkilö. Vastuutahon kanssa kannattaa miettiä mitä uudistus merkitsee viestinnän kannalta.
Jos et tiedä kuka kunnassasi asiasta vastaa, voit tarvittaessa tarkistaa asian Valtioneuvoston sivuilta (linkki oikealla).
- Miten tietoja tullaan ylläpitämään?
Palvelutietovarannosta tulee olemaan vastaavaa tietoa kuin mitä kuntien sivuilla on tähän asti ollut: päiväkotien yhteystietoja ja kuvauksia, yhteystietoja ja käyntiosoitteita jne. On ylläpidon kannalta hyvin raskasta jos tietoja ylläpidetään eri paikoissa.
Niinpä kannattaisi miettiä esimerkiksi viedäänkö palvelutietovarantoon tiedot kunnan järjestelmistä, vai onko tiedon ”kotipesä” palvelutietovaranto josta tuodaan tietoa muualla esitettäväksi. Palvelutietovarannossa ei myöskään kerrota kaikista palveluista sillä tarkkuudella miten kunnat ovat sen nyt tehneet, joten kannattaa miettiä tuleeko tarve täydentää palvelutietovarantoon syötettyjä tietoja kunnan omilla sivuilla.
- Miten kunnan verkkosivut muuttuvat palvelutietovarannon myötä?
Tämä on ehkä hieman ideologisempi pohdintasuunta. Miten ja millaisia muutoksia kunnan verkkosivuille tulee palvelutietovarannon käyttöönoton myötä? Merkitseekö se myös muita muutoksia palveluun, kuin vain tietojen esittämisen miettimistä? Onko joissain tilanteissa järkevää linkittää muualle, vai esitetäänkö kaikki tiedot osana kunnan verkkopalvelua?
Olennaisinta on, että myös viestintä ja korostuneesti verkkopalveluilla esitettävä tieto tulee huomioiduksi osana palvelutietovarannan käyttöönoton suunnittelua.
Huom! Tulossa PTV-integraatio teematyöpaja perjantaina 9.12., jossa muun muassa kuullaan integraatiotyön tämänhetkisiä kuulumisia, saadaan tietoa ministeriön tuesta sekä kerrotaan mahdollisuuksista löytää PTV-integraatioon yhteistyökumppaneita.
Linkit:
- Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelman Palvelunäkymät-hanke
Kohdasta asiakirjat löytyvät vastuuhenkilöt.