Kuntaliiton valtuuston puheenjohtaja Mauri Pekkarinen: Kuntien suuri haaste on saada asukkaat mukaan voimavaraksi ja kumppaniksi

Suomen Kuntaliiton valtuuston puheenjohtaja Mauri Pekkarinen avasi Kuntaliiton valtuustoseminaarin 23.11.2016 tarkastelemalla kuntien toimintaan vaikuttavia tekijöitä globalisaatiosta lähtien.

- Maailma muuttuu. Käänteet ovat yllättäviäkin. Globalisaatio ja sen välineet, digitalisaation tapaan, luovat uudenlaisia yhteisöjä. Maailmanlaajuistutaan ja lokeroidutaan samanaikaisesti, totesi Pekkarinen.

- Samasta harrastuksesta, musiikin genrestä, urheilusta, ympäristöasioista tai samoista sijoitusmarkkinoita kiinnostuneet pitävät yhteyttä läpi maailman. Näistä ihmisistä osa on erittäin aktiivisia lähinnä sosiaalisessa mediassa, myös paikallisista asioista, he kyseenalaistavat, herättävät ”muuten vaan” kysymyksiä ja käyvät keskustelua niistä.

- Mutta vielä huikean paljon useampaa ihmistä monet paikalliset asiat kiinnostavat entistä vähemmän. Monet eivät seuraa valmisteltavia asioita, eivät yritäkään vaikuttaa, kyseenalaistaa tai kannattaa. Kun tällaiset ihmiset - joita on enemmän ja enemmän - törmäävät omassa elämässään paikalliseen päätöksenteon tahoon, kouluasiassa, kaava-asiassa, ympäristökysymyksissä, harrastuspaikoista tai sosiaalipalveluihin liittyvässä asioissa, voi turhautuneisuus ja pettymys olla suuri, kun kuntayhteisö ei katselekaan maailmaa samalla tavalla kuin ihminen itse.

- Mielestäni yksi koko kuntakentän ja jatkossa koko paikallisen ja maakunnallisen kentän haasteista on kirjoitettu strategiamme kohtaan "Moninaistuva vaikuttaminen ja päätöksenteko”, jossa pohditaan uusien demokratian muotoja ja sitä miten entistä useammin omiin lokeroihinsa sulkeutuneet asukkaat saataisiin voimavaraksi ja kumppaniksi oman yhteisen kehittämisessä.

- Onko kunnissa vastaus se, että kuntapäättäjien määrää vähennetään ja koko- tai osapäiväistetään ja luotetaan sitten, että sosiaalinen media tai eri kansalaisliikkeiden aktivistit hoitavat loput?

- Vai tarvittaisiinko jatkossakin laajoja hartioita toimimaan edustuksellisen demokratian uusin metodein ja uudella tavalla antaen samalla tilaa sosiaalisen mediaan ja kansalaisvaikuttamisen aktiiveille, mutta unohtamatta niitä, jotka eivät ole somessa?

- Minusta nämä asiat kuuluvat juuri kuntien ja jatkossa toivottavasti myös maakuntien yhteisen edunvalvonta- ja kehittäjäorganisaation, Suomen Kuntaliiton piirissä käytävään keskusteluun.

Lisätietoja:
Mauri Pekkarinen, Kuntaliiton valtuuston puheenjohtaja, p. 050 511 3097