Kuntademokratiaverkostossa pohdittiin tulevaisuuden kuntaa

Kuntademokratiaverkosto kokoontui 15.3.2016 Kuntatalolla Helsingissä. Aamupäivällä keskityttiin  Tulevaisuuden kunta -kärkihankkeeseen ja Kuntaliiton Kunnat 2021 -ohjelmaan. Iltapäivällä perehdyttiin esittelyjen ja esimerkkien avulla kokeiluihin ja hallitusohjelman esiin nostamaan kokeilukulttuurin kehittämiseen. Lisäksi keskusteltiin millaisia kuntademokratiaa vahvistavia kokeiluja haluaisimme käynnistää.

Verkoston työpajatyöskentelyssä keskityttiin tulevaisuuden kuntien rooliin ja mahdollisuuksiin demokratian ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Työskentelyn tuloksena esille nousi kuinka tärkeätä olisi saada arjen tasolle enemmän osallisuutta. Tämä vaatisi toteutuakseen helppoja ja nopeita osallistumisen tapoja. Viestintää ja tietämystä osallistumisen tavoista olisi lisättävä. Kaiken kaikkiaan kansalaisten aktiivisuuden nousu edellyttää kulttuurin ja asenteiden muutoksia. Tavoitteena olisi jatkuva kumppanuus asukkaiden ja yhteisöjen kanssa.

Kuntademokratiaverkoston toimintaan mahtuu mukaan

Kuntademokratiaverkosto on avoin kaikille. Siihen ovat tervetulleita kaikki kuntien, valtionhallinnon ja kansalaisyhteiskunnan toimijat, jotka haluavat olla mukana vahvistamassa ja kehittämässä kuntademokratiaa. Voit ilmoittautua mukaan verkostoon tämän linkin kautta.