Itämeren alueen kunnat ja alueet tulevaisuuden luojia

EU:n Itämeristrategian vuosifoorumi kokosi 1 300 osallistujaa yli 40 maasta marraskuun 2016 alussa lumiseen Tukholmaan keskustelemaan yhteisen alueen yhteisestä visiosta kohti vuotta 2030. Tulevaisuuden kannalta merkittävimmiksi teemoiksi nousivat ympäristön tila ja ilmastonmuutos. Foorumin keskeinen viesti oli, että Itämeren alueen vuodesta 2009 tiivis strategiatyö on tuottanut tuloksia, mutta tarvitaan edelleen vahvaa sitoutumista niin poliittisella kuin käytännön tasolla. Kunnilla on merkittävä rooli käytännön työn tekijöinä.

Avajaistilaisuudessa puhunut pääministeri Juha Sipilä näki Itämeren alueen tulevaisuudessa maailman johtavana kierotalouden ja biotalouden maana. Pääministerin visiossa vuonna 2030 Itämeri on myös huomattavasti puhtaampi ja alueella on pystytty tekojen avulla hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Seuraavana päivänä Suomen entinen pääministeri Paavo Lipponen nosti esiin teemat, joiden eteen tarvitaan erityisen paljon yhteisiä ponnisteluja: ympäristö, logistiikka sekä liikenne- ja tietoliikenneyhteyksien yhdistävyys, tutkimus ja koulutus, sekä kansalaisten yhteinen kanssakäyminen, ns. people-to-people-toiminta.

Tulevaisuuskeskustelujen pohjaksi vuosifoorumissa esiteltiin Ruotsin kansallisen talouden ja alueellisen kasvun viraston (Tillväxtverket) tilaama tulevaisuustarkastelu ”Looking towards 2030: Preparing the Baltic Sea Region for the future”. Tutkijoiden päätelmä on, että strategia toimii, sisältö ja elementit ovat oikeita, mutta nyt tarvitaan vahvempaa sitoutumista tavoitteiden saavuttamiseksi. Jatkossa on oltava valmiina sopeutumaan ilmastonmuutokseen eikä ainakaan edistää sitä. Raportissa on esitetty asioita, joissa yhteistyötä Itämeren alueella joko täytyy, pitäisi tai voisi tiivistää.

Vuosifoorumin esitykset ja aineistot (mm. tulevaisuustarkastelu) löytyvät:

Linkit: