Hallinnon karttapalvelu on määritelty KaPa-laissa sähköisen asioinnin tukipalveluksi
Hallinnon karttapalvelu on juuri voimaantulleessa ns. KaPA-laissa määritelty yhdeksi sähköisen asioinnin tukipalveluista.
Tukipalveluiden käyttöoikeus on kaikilla julkishallinnon organisaatioilla, kun ne hoitavat laissa säädettyä julkista hallintotehtävää.
Lisäksi laissa todetaan, että Kunnalliset viranomaiset ja kuntien yhteistyöelimet saavat käyttää kaikkia tukipalveluja myös muissa tehtävissään.
Aiemmin pilotointisopimuksen tehneet kunta-alan organisaatiot voivat ilman eri ilmoitusta ottaa Hallinnon karttapalvelun pysyvästi käyttöön. Jatkamalla käyttöä, käyttäjä hyväksyy Hallinnon karttapalvelun käyttöehdot. Niiden sisältö on lähes sama kuin aiemman pilotointisopimuksen. Lisää tunnuksia Hallinnon karttapalveluun voi pyytää Hallinnon karttapalvelun tilauslomakkeella.
Hallinnon karttapalvelu tarjoaa:
- keskitetyn paikkatietojen ja karttojen hyödyntämisen julkishallinnolle
- karttakäyttöliittymän, jonka voi upottaa verkkosivuille tai lisätä komponentiksi ja johon voi liittää omia paikkatietoja
- palvelupisteiden sijaintikartat saa helposti tehtyä
- kartan kokoa, karttatasoa ja toimintoja voi käyttäjäkohtaisesti muokata ja valita
- Maanmittauslaitoksen omia avoimia aineistoja voi ottaa käyttöön
- Kiinteistörekisterikartan voi ottaa käyttöön
- käyttäjän omia rajapintoja voi liittää palveluun omia rajapintoja voi liittää palveluun
- käyttäjän omia kohteita voi julkaista kartalle
Tämän tekstin lähde: Maanmittauslaitos