Demokratiapäivässä yli 200 aktiivista osallistujaa

Suomen Kuntaliitto, valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö järjestivät neljännen valtakunnallisen Demokratiapäivän tiistaina 18.10.2016 Helsingissä Kuntatalossa. Tilaisuuteen ilmoittautui 210 henkilöä, joista paikan päällä osallistui 180 ja etäyhteyden välityksellä 30.

​Vuoden 2016 paikallisdemokratian viikon ja siten Demokratiapäivänkin teemana oli rinnakkaiselo kulttuurisesti monimuotoisissa yhteisöissä. Erityisenä painotuksena oli demokraattiseen kansalaisuuteen kasvattaminen ja ihmisoikeudet. Tapahtumassa myös palkittiin vuoden selväsanaisin viranomainen.

Vuoden selväsanainen-palkinto

Onnea vuoden selväsanaisille Oulun kaupungin omaishoidon päätöstekstien uudistamisesta! Eduskunnan oikeusasiamies palkitsi kaksikon piiskalla.

Aktiivisia twiittaajia

Demokratiapäivässä oli käytössä Kuntaliiton oma Viestiseinä, jolle joko suoraan tai Twitterin kautta hashtagillä #demokratiapäivä lähetetyt kommentit näkyivät kaikille yhteisen ohjelman aikana.

Viestittely oli vilkasta, kuten demokratiasta ja osallisuudesta kiinnostuneille sopikin: yksittäisiä viestejä tuli 180. Twiittaajat kommentoivat ohjelmaa niin aktiivisesti, että tapahtuma huomioitiin Trends Suomen listalla yhtenä suosituimmista puheenaiheista (#demokratiapäivä is now trending in Finland).

Twitterissä hastagillä #demokratiapäivä voi paitsi lukea viestejä myös katsoa kuvia, joita osallistujat ovat tapahtumasta lähettäneet. Hashtagillä löytyy myös linkkejä Demokratiapäivästä tehtyihin uutisiin.

Videotallenne katsottavissa

Demokratiapäivän pääohjelmaan voi palata tallenteen välityksellä. Ohjelmanumeroiden mukaisesti leikattu tallenne on linkitetty samalle Kuntaliiton verkkosivulle, jolla on tapahtuman esitysdiat​.

Demokratiapäivä 2017

Demokratiapäivä järjestetään myös vuonna 2017 Helsingissä tiistaina 17.10. Ilmoittautuminen avataan kesällä. Tapahtumaa aletaan suunnitella vuoden 2017 alkupuolella ja suunnittelussa otetaan huomioon tänä vuonna kerätty palaute, jota antoi noin neljäsosa osallistuneista.

Lisätietoa vuoden 2017 Demokratiapäivästä päivitetään Kuntaliiton verkkosivuille​ ja tarkemmasta ilmoittautumisajankohdasta kerrotaan myös Visionääri-uutiskirjeissä.

Linkit: