20 suurimman kaupungin tuottavuusvertailun laajentaminen projektin loppuraportti on valmistunut

20 suurimman kaupungin tuottavuusvertailun kehittämisprojekti on valmistunut ja vertailu jatkaa pysyvänä tietotuotteena ja mahdollistaa kuntien tuottavuusmittauksen ja benchmarkkauksen.​Tuottavuusvertailu on avattu nyt myös muille kunnille kuin 20 suurimmalle. Mukaan onkin jo nyt tullut useita kuntia sekä muutama kuntayhtymä. Kuntamäärän lisääntyminen mahdollistaa oman kehityksen vertaamisen muihin samankokoisiin kuntiin nähden.

Tuottavuusvertailun loppuraportista ilmenee mielenkiintoisia tuottavuustuloksia mm. ikäihmisten palveluiden suhteen. Raportissa on myös pohdittu tuottavuusmittauksen merkitystä kuntien kannalta sekä annettu yksityiskohtaiset ohjeet ja määritykset tuottavuustietojen laskentaa varten. Projektin loppuraportti antaa hyvää selkänojaa tuottavuusajattelun tueksi.

Tuottavuusvertailuun liittyminen kannattaa. Vertailun vaatimien tietojen laskenta ei aiheuta isoa tiedonkeruurasitetta kunnassa, valtaosa vertailun tietopohjasta hankitaan suoraan Kuntaliittoon jossa varsinainen laskenta tehdään. Kunnan tarvitsee vain antaa palvelukohtaiset perustiedot. Tuottavuusvertailun valmiit mittarit antavat hyvän pohjan tuottavuuskehityksen todentamiseksi koska se yhdistää tehokkaasti talouden ja toiminnan näkökulmat, jonka lisäksi arvioidaan palveluiden laatua.

Tuottavuusvertailuun voi liittyä olemalla yhteydessä Samuel Ranta-ahoon ja Mikko Mehtoseen.