Rakentamislaki ja rakennusvalvonta
Muutettu rakentamislaki tulee pääosin voimaan 1.1.2025 alkaen. Samalla maankäyttö- ja rakennuslain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi.
Rakentamislupaa haetaan vuoden 2025 loppuun saakka MRL:n mukaisilla asiakirjoilla ja 1.1.2026 alkaen rakentamislain edellyttämällä tavalla tietomallilla tai muulla koneluettavalla tiedolla.
Rakennuksen vähähiilisyyttä ja hiilijalanjäljen raja-arvoa koskevat säännökset tulevat voimaan 1.1.2026 alkaen.
Rakentamislupien käsittelylle on 1.1.2026 alkaen säädetty määräaika ja seuraamukset määräajan laiminlyönnistä.
Lue lisää:
Maankäyttö- ja rakennuslaki (1.1.2025 alkaen alueidenkäyttölaki)
Laki rakentamisen suunnittelu- ja työnjohtotehtävissä toimivien pätevyydestä
1.1.2025 voimaan tulevan korjatun rakentamislain olennaisimmat muutokset maankäyttö- ja rakennuslakiin verrattuna
Rakentamislain uudet lupamuodot
Uudet lupamuodot ovat rakentamislupa, sijoittamislupa ja puhtaan siirtymän sijoittamislupa (RakL 42, 42 a §). Rakennuslupa, toimenpidelupa ja ilmoitusmenettely poistuvat lainsäädännöstä.
Rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten tarkastelusta. Rakentamislupa myönnetään ilman sijoittamisen edellytysten arviointia pelkästään toteuttamisen edellytysten perusteella, jos kysymyksessä on korjaus- ja muutostyö, jolla ei ole vaikutusta sijoittamisen edellytysten täyttymiseen.
Hakijan halutessa, kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (RakL 43 §, 44 §). Sijoittamisen edellytyksistä on määrätty RakL 45 § asemakaava-alueella, RakL 46 § muualle kuin asemakaava-alueella ja RakL 46 § suunnittelutarvealueelle. Sijoittamisen edellytykset suunnittelutarvealueelle ”korvaa” MRL:n mukaisen suunnittelutarveratkaisun.
Rakentamisluvan hakijan niin pyytäessä alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelu tehdään puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla ilman asemakaavaa tai yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Puhtaan siirtymän sijoittamislupaa sovelletaan laissa säädettyihin teollisuushankkeisiin.
Maisematyölupa
Maisematyölupa (RakL 54 §) säilyy lainsäädännössä.
Maisematyölupaa ei tarvita rakentamishanketta valmisteleviin välttämättömiin toimenpiteisiin, jotka liittyvät lainvoimaisen kaavan toteuttamiseen.Rakennustöitä valmistelevista toimista (kaivaminen, louhiminen ja puiden kaataminen sekä perustusten paalutustyö) tulee ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle ennen töiden aloittamista (RakL 109 §).
Rakennuksen purkamislupa ja purkamisilmoitus
Rakennuksen purkamisluvan ja purkamisilmoituksen käsittelee kunnan rakennusvalvontaviranomainen (RakL 55 §). Kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen RakL 56 §:ssä säädetyin edellytyksin.
Luvanvaraisuus
Luvanvaraisuuden rajoista on määrätty laissa ja muilta osin kunnat voivat päättää luvanvaraisuudesta rakennusjärjestyksissään. Rakennusjärjestyksessä voidaan antaa lain perusteella luvanvaraisuudesta vapautettua rakentamista koskevia määräyksiä esim. paloturvallisuudesta naapurin rajaan. (RakL 42 §, 17 §)
Rakentamisluvan hakeminen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa
Rakentamislupaa haetaan 1.1.2026 alkaen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa. Tiedot tulee toimittaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmään viimeistään 1.1. 2029. (RakL 61,68 §)
Rakennuksen elinkaari ja vähähiilisyys
Uudet olennaiset tekniset vaatimukset rakennuksen elinkaaresta ja vähähiilisyydestä. (RakL 38,39 §) Laissa säädettyjen rakennusten tulee alittaa hiilijalanjäljen raja-arvo, mikä osoitetaan ilmastoselvityksellä loppukatselmuksen yhteydessä (RakL 122 §). Säännöstä sovelletaan 1.1.2026 alkaen.
Suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyys
Pätevyysrekisteri suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyyksille. (Laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta.) Suunnittelu- ja työnjohtajatehtävissä toimivilla on kaksi vuotta aikaa hakea pätevyyttä ympäristöministeriön valtuuttamalta toimielimeltä.Kahden vuoden siirtymäajan aikana pätevyys voidaan osoittaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen 1.1.2020 jälkeen antamalla hyväksynnällä vastaaviin tehtäviin. (RakL 195 §)
Rakentamisluvan käsittelyaika ja seuraamus määräajan laiminlyönnistä
Rakennusvalvontaviranomaisen on ratkaistava rakentamislupahakemus kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vireille pantu rakennusvalvonnassa ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Suunnittelutehtävältään poikkeuksellisen ja erityisen vaativan rakentamishankkeen rakentamislupahakemus sekä puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus on ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa. Rakentamislupamaksua on alennettava 20 prosenttia kultakin viivästyksen kuukaudelta, jollei viivästys ole aiheutunut hakijasta. Säännös tulee voimaan 1.1.2026. (RakL 68 a §)
Usein kysytyt kysymykset
Alle 30 m2 saunarakennukseen, alle 30 m2 talousrakennukseen tai alle 50 m2 katokseen ei tarvita rakentamislupaa 1.1.2025 jälkeen
Rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025. ja samalla rakentamisen luvanvaraisuuden raja muuttuu.
Asuinrakennus ja lomarakennus (saunamökki) edellyttävät aina rakentamislupaa. Rakentamislupa tarvitaan 30 m2 tai sitä suuremman rakennuksen rakentamiseen ja yli 50m2 katoksen rakentamiseen.
Näitä ohjeita noudattamalla voit varmistaa, ettet vahingossa toteuta rakentamishanketta määräysten vastaisesti. Lain ja määräysten vastaisuus johtaa jälkivalvontaan ja pahimmassa tapauksessa rakennuksen purkamiseen.
Alle 30 m2 kokoisen saunarakennuksen tai talousrakennuksen rakentaminen ei edellytä rakentamislupaa
Saunarakennus on rakennus, josta vähintään puolet on saunaa palvelevia tiloja. Rakennuksessa voi olla oleskelutila, jossa on esimerkiksi takka rakennuksen lämmittämiseen. Saunarakennuksessa ei voi olla ruuanvalmistukseen varustettua tilaa, esimerkiksi sähkö-, puu- tai kaasuhellaa.
Talousrakennus on rakennus, joka ei voida käyttää asumiseen. Talousrakennus palvelee kiinteistön päärakennusta. Talousrakennuksista ovat esimerkiksi autotallit, varastot, saunat, työtilat, harrastetilat ja aitat. Talousrakennuksessa voi olla lämmitys. Talousrakennuksessa ei voi olla ruuanvalmistukseen varustettua tilaa, esimerkiksi sähkö-, puu- tai kaasuhellaa.
Rakentaminen asemakaava-alueelle
Kun saunarakennus tai talousrakennus rakennetaan asemakaava-alueelle (tai ranta-asemakaava-alueelle), on huomioitava seuraavat asiat:
- Rakennuksen tulee noudattaa kaavamääräyksiä.
- Rakennuspaikalla tulee olla rakennusoikeutta (rakennusoikeus määrätty kaavassa).
- Rakennus tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat kaavamääräysten, palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. vapaa tila pääikkunan edessä).
- Rakennusten alta kaadettavien puiden kaataminen voi edellyttää maisematyölupaa puiden kaatamiseen ja jätevesijärjestelmän rakentaminen rakentamislupaa.
Rakentaminen asemakaava-alueen ulkopuolelle
Alle 30 m2 saunarakennuksen ja talousrakennuksen rakentaminen olemassa olevalle rakennuspaikalle on vapautettu luvanvaraisuudesta asemakaava-alueiden ulkopuolella. Rakentamisessa on huomioitava seuraavat asiat:
- Rakennuspaikalla tulee olla rakennusoikeutta rakennuksen rakentamiseen. Rakennusoikeudesta on määrätty kunnan rakennusjärjestyksessä.
- Rakennus tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. etäisyys pääikkunan edessä). Rakennuksen etäisyydessä yksityistiehen ja maantiehen tulee noudattaa etäisyyksistä annettuja vaatimuksia.
- Jätevesijärjestelmän rakentaminen voi edellyttää rakentamislupaa.
Alle 50 m2 kokoiseen katoksen rakentaminen ei edellytä rakentamislupaa
Katos on rakennuskohde, jonka seinäpinta-alasta vähintään 30 prosenttia on avointa. Katos voi olla esimerkiksi autokatos tai grillikatos.
Rakentaminen asemakaava-alueelle
Kun rakentaa luvanvaraisuudesta vapautetun alle 50m2 katoksen asemakaava-alueelle (tai ranta-asemakaava-alueelle) on otettava huomioon seuraavat asiat:
- Katoksen tulee noudattaa kaavamääräyksiä.
- Katos tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat kaavamääräysten, palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. vapaa tila pääikkunan edessä).
- Rakennusten alta kaadettavien puiden kaataminen voi edellyttää maisematyölupaa puiden kaatamiseen.
Alle 50 m2 katoksen rakentaminen olemassa olevalle rakennuspaikalle on vapautettu luvanvaraisuudesta asemakaava-alueiden ulkopuolella. Rakentamisessa on huomioitava seuraavat asiat:
- Katos tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat palomääräysten ja asetusten (mm. etäisyys pääikkunan edessä) mukaisia.
- Etäisyydestä yksityistiehen ja maantiehen tulee noudattaa etäisyyksistä annettuja vaatimuksia.
Lisäksi
- Käytä ammattilaista rakennuksen sijoittamisen suunnitteluun.
- Rakennuksen ja katoksen rakenteiden suunnitteluun tarvitaan rakennesuunnittelija.
- Kaava-alueiden ulkopuolella ranta-alueelle rakentaminen edellyttää myönteistä poikkeamislupaa rannan suunnittelutarpeesta, kun rakennus tai katos sijoittuu olemassa olevan rakennuspaikan pihapiirin ulkopuolelle.
- Naapuria on hyvä tiedottaa tulevasta rakentamishankkeesta.
- Muista ilmoittaa rakennus kiinteistöverotusta varten Verohallinnolle.
Rakennusvalvonta neuvoo ja ohjaa lupaan liittyvissä asioissa mutta ei esimerkiksi suunnittele rakennuskohteen sijoittamista rakennuspaikalle. Jos rakentamishanke poikkeaa annetuista määräyksistä, poikkeamiselle tulee hakea ja saada poikkeamislupa. Poikkeamislupaa haetaan yleensä kunnan rakennusvalvonnasta.
Neuvot ja ohjeet soveltuvat myös muihin rakentamisluvan luvanvaraisuudesta vapautettuun rakennuksen rakentamiseen.
Rakentamislain sisällön avaavat yleiskirjeet ovat osin vanhentuneet, päivitys tulossa
HUOM: Yleiskirjeiden sisältö osin vanhentunutta voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta
Rakentamislakiin liittyvä 1. yleiskirje - muutoksen pääkohdat
- Rakennusvalvonnan järjestäminen ja viranomaisen rooli
- Rakentamisen ohjauksen lähtökohdat
- Uudet käsitteet ja määritelmät
- Lupajärjestelmän ja lupamenettelyn muutokset
- Uudet rakentamista koskevat vaatimukset ja selvitykset
Rakentamislakiin liittyvä 2. yleiskirje - rakentaminen ja jatkuva valvonta
- Keskeiset muutokset rakennustyönaikaisessa ja jatkuvassa valvonnassa. Liitteeseen on koottu rakentamislain toimivaltasäännökset helpottamaan hallintosäännön uudistamista.
Rakentamislakiin liittyvä 3. yleiskirje - valmistautuminen lakien voimaantuloon
- Mitä muutoksia uudet lait edellyttävät kunnilta? Hallintosääntö, rakennusjärjestys ja taksa on uusittava. Menettelyjä koskeviin vaatimuksiin tulee muutoksia esim. päätöksen tiedoksiantamiseen, muutoksenhakuaikaan ja kuulemisvelvoitteisiin. Ohjelmistoihin ja laitteisiin tulee päivitystarpeita.
Oppaat ja mallit (toimivaltataulukko, rakennusjärjestys ja taksa)
- Rakentamislaki edellyttää hallintosäännön ja delegointipäätöksen uusimista. Rakentamisluvan ja purkuluvan myöntää jatkossa kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Muiden lupapäätösten (puhtaan siirtymän sijoittamislupa, sijoittamislupa ja maisematyölupa) päätöksentekijänä on kunta. Kunnan on ratkaistava, kenelle päätösvalta määrätään. Toimivaltataulukkoon on koottu rakentamislain toimivaltaa koskevat säännökset.
- Kunnan hallintosääntömalli
- Kuntien on uusittava rakennusjärjestyksensä rakentamislain mukaisiksi 1.1.2027 mennessä. Tutustu mallirakennusjärjestykseemme.
- Meillä on myös MRL:n aikainen opas rakennusjärjestyksen laatimiseen. Opasta ei ole päivitetty rakentamislain mukaiseksi, mutta siinä on paljon hyödyllistä tietoa, johon on hyvä tutustua.
- Rakennusvalvontataksat on uusittava. Tavoitteena on, että jatkossakin lupamaksut kattavat kunnalle syntyvät kustannukset. Tutustu malliimme rakennusvalvontataksasta.
- Marraskuussa 2023 julkaistu Rakentamislaki ja rakennusvalvonta -opas on ensimmäinen rakentamislain tulkintaopas, ja se auttaa kuntien rakennusvalvontoja jäsentämään rakentamislain tuomia vaikutuksia rakennusvalvontatyöhön. Lue opasta sivuillamme tai lataa käyttöösi PDF. HUOM: Oppaan sisältö osin vanhentunutta voimaan tulleen lakimuutoksen takia.
Ajankohtaista rakentamislain toimeenpanosta
Kuntien rakennetun ympäristön lakiuudistukset etenevät - valmiina vaikuttamiseen heti kesälomien jälkeen!
Mökkirakentaminen vapautuu - faktaa vai fiktiota?
Kunnat kyykkyyn - rakentamislain korjaussarjan esitys käsittelytakuusta vie joustomahdollisuuden
Kuntien maanlunastuksista saa näyttäviä otsikoita, mutta totuus on toisenlainen
Rakentamislaki tulee vuonna 2025, mikä kaikki muuttuu?
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.