Rakentamislaki voimaan 1.1.2025

Rakentamislaki ja rakennusvalvonta

Muutettu rakentamislaki tulee pääosin voimaan 1.1.2025 alkaen. Samalla maankäyttö- ja rakennuslain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi. 

Rakentamislupaa haetaan vuoden 2025 loppuun saakka MRL:n mukaisilla asiakirjoilla ja 1.1.2026 alkaen rakentamislain edellyttämällä tavalla tietomallilla tai muulla koneluettavalla tiedolla.  

Rakennuksen vähähiilisyyttä ja hiilijalanjäljen raja-arvoa koskevat säännökset tulevat voimaan 1.1.2026 alkaen. 

Rakentamislupien käsittelylle on 1.1.2026 alkaen säädetty määräaika ja seuraamukset määräajan laiminlyönnistä.   

Lue lisää:

Rakentamislaki

Maankäyttö- ja rakennuslaki (1.1.2025 alkaen alueidenkäyttölaki)

Laki rakentamisen suunnittelu- ja työnjohtotehtävissä toimivien pätevyydestä

RYTJ-laki

Avaa kaikki

1.1.2025 voimaan tulevan korjatun rakentamislain olennaisimmat muutokset maankäyttö- ja rakennuslakiin verrattuna

Rakentamislain uudet lupamuodot 

Uudet lupamuodot ovat rakentamislupa, sijoittamislupa ja puhtaan siirtymän sijoittamislupa (RakL 42, 42 a §). Rakennuslupa, toimenpidelupa ja ilmoitusmenettely poistuvat lainsäädännöstä.  

Rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten tarkastelusta. Rakentamislupa myönnetään ilman sijoittamisen edellytysten arviointia pelkästään toteuttamisen edellytysten perusteella, jos kysymyksessä on korjaus- ja muutostyö, jolla ei ole vaikutusta sijoittamisen edellytysten täyttymiseen. 

Hakijan halutessa, kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (RakL 43 §, 44 §). Sijoittamisen edellytyksistä on määrätty RakL 45 § asemakaava-alueella, RakL 46 § muualle kuin asemakaava-alueella ja RakL 46 § suunnittelutarvealueelle. Sijoittamisen edellytykset suunnittelutarvealueelle ”korvaa” MRL:n mukaisen suunnittelutarveratkaisun. 

Rakentamisluvan hakijan niin pyytäessä alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelu tehdään puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla ilman asemakaavaa tai yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Puhtaan siirtymän sijoittamislupaa sovelletaan laissa säädettyihin teollisuushankkeisiin. 

Maisematyölupa   

Maisematyölupa (RakL 54 §) säilyy lainsäädännössä.  

Maisematyölupaa ei tarvita rakentamishanketta valmisteleviin välttämättömiin toimenpiteisiin, jotka liittyvät lainvoimaisen kaavan toteuttamiseen.Rakennustöitä valmistelevista toimista (kaivaminen, louhiminen ja puiden kaataminen sekä perustusten paalutustyö) tulee ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle ennen töiden aloittamista (RakL 109 §). 

Rakennuksen purkamislupa ja purkamisilmoitus  

Rakennuksen purkamisluvan ja purkamisilmoituksen käsittelee kunnan rakennusvalvontaviranomainen (RakL 55 §). Kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen RakL 56 §:ssä säädetyin edellytyksin. 

Luvanvaraisuus 

Luvanvaraisuuden rajoista on määrätty laissa ja muilta osin kunnat voivat päättää luvanvaraisuudesta rakennusjärjestyksissään. Rakennusjärjestyksessä voidaan antaa lain perusteella luvanvaraisuudesta vapautettua rakentamista koskevia määräyksiä esim. paloturvallisuudesta naapurin rajaan. (RakL 42 §, 17 §)  

Rakentamisluvan hakeminen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa 

Rakentamislupaa haetaan 1.1.2026 alkaen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa.  Tiedot tulee toimittaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmään viimeistään 1.1. 2029. (RakL 61,68 §) 

Rakennuksen elinkaari ja vähähiilisyys 

Uudet olennaiset tekniset vaatimukset rakennuksen elinkaaresta ja vähähiilisyydestä. (RakL 38,39 §) Laissa säädettyjen rakennusten tulee alittaa hiilijalanjäljen raja-arvo, mikä osoitetaan ilmastoselvityksellä loppukatselmuksen yhteydessä (RakL 122 §). Säännöstä sovelletaan 1.1.2026 alkaen. 

Suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyys 

Pätevyysrekisteri suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyyksille. (Laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta.) Suunnittelu- ja työnjohtajatehtävissä toimivilla on kaksi vuotta aikaa hakea pätevyyttä ympäristöministeriön valtuuttamalta toimielimeltä.Kahden vuoden siirtymäajan aikana pätevyys voidaan osoittaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen 1.1.2020 jälkeen antamalla hyväksynnällä vastaaviin tehtäviin. (RakL 195 §) 

Rakentamisluvan käsittelyaika ja seuraamus määräajan laiminlyönnistä 

Rakennusvalvontaviranomaisen on ratkaistava rakentamislupahakemus kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vireille pantu rakennusvalvonnassa ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Suunnittelutehtävältään poikkeuksellisen ja erityisen vaativan rakentamishankkeen rakentamislupahakemus sekä puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus on ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa. Rakentamislupamaksua on alennettava 20 prosenttia kultakin viivästyksen kuukaudelta, jollei viivästys ole aiheutunut hakijasta. Säännös tulee voimaan 1.1.2026. (RakL 68 a §) 

Usein kysytyt kysymykset

Voidaanko rakennusvalvontaviranomaiselle laissa säädettyä toimivaltaa siirtää jatkossakin viranhaltijalle?

Rakentamislaki alkuperäisessä muodossaan ei sisältänyt mahdollisuutta siirtää rakennusvalvontaviranomaiselle nimenomaisesti laissa säädettyä toimivaltaa viranhaltijalle. Tämä mahdollisuus kuitenkin lisättiin lakiin niin kutsutun korjaussarjan yhteydessä. 

Lakimuutoksen jälkeen rakennusvalvontaviranomaisen toimiva monijäseninen toimielin voi siirtää toimivaltaansa viranhaltijalle, ellei erikseen toisin säädetä. Hallintopakon osalta on erikseen säädetty, ettei päätösvaltaa voida siirtää viranhaltijalle. 

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi siten siirtää sille laissa säädettyä toimivaltaa edelleen tekemällä oman delegointipäätöksen. 

Kunnalle rakentamislaissa säädettyä toimivaltaa voidaan siirtää kuntalain mukaisesti toimielimille ja viranhaltijoille. Tältä osin siirtäminen on mahdollista siten myös hallintosäännöllä.

Mitä kannattaa huomioida, kun päätetään uudesta hallintosäännöstä?

Hallintosääntöä koskevassa päätöksenteossa kannattaa huomioida, että hallintosääntö voidaan määrätä tulemaan voimaan muutoksenhausta huolimatta. Katso Kunnan hallintosääntömalli s. 7.

Mitä täytyy huomioida, kun päätetään uudesta taksasta?

Taksan hyväksymistä koskevassa päätöksessä on usein perusteltua määrätä, että taksa tulee voimaan muutoksenhausta huolimatta taksassa määrättynä ajankohtana. Tämä tarkoittaa siis päätöksen täytäntöönpanoa ennen päätöksen lainvoimaisuutta (kuntalain 143 §). Taksan voimaantulon ajankohta tulee valita siten, että taksan hyväksymispäätöstä koskeva pöytäkirja on tarkastettu ja asetettu nähtäville ennen kyseistä ajankohtaa (eli kuntalain edellyttämä toimet on tehty). Taksan voimaantuloajankohta on syytä määritellä selkeästi taksan hyväksymispäätöksessä ja taksassa. 

Taksassa on tarpeen käytännössä todeta myös, että se koskee rakentamislain mukaan ratkaistavia asioita ja että MRL:n mukaan ratkaistaviin asioihin sovelletaan vanhaa taksaa (ellei sitten samalla päivitetä MRL-asioidenkin maksuja esimerkiksi indeksikorotuksilla). 

Edellä mainituissa puitteissa taksassa voidaan määrätä, että maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Uuden taksan tulee siten olla voimassa viimeistään, kun maksun perusteena oleva päätös/viranomaistoimi tehdään. Toinen vaihtoehto on, että maksu määräytyy hakemuksen jättämispäivänä voimassa olevan taksan mukaan (yleistä ympäristönsuojeluviranomaisen puolella). 

Taksan hyväksymisestä tulee tiedottaa asianmukaisella riittävällä tavalla, käytännössä julkaistaan vähintään kuntalain 108 §:ssä tarkoitettu ilmoitus. 

Lisäksi on huomattava, että kuntalain 109 § edellyttää, että kunnan järjestämiä palveluita sekä kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot on julkaistava yleisessä tietoverkossa. Näihin olennaisiin tietoihin kuuluvat mm. palveluista perittävät maksut.

Voiko rakennusvalvontamaksun periä katselmusten ja rakennustyön aikaisen valvonnan osalta ennakolta?

Rakentamislaki ei sisällä MRL 145 §:ää vastaavaa mainintaa, jonka mukaan maksun viranomaisen tehtävistä voisi periä ennakolta. MRL:n nimenomaisen sääntelyn taustalla on ollut rakennuslain aikainen vanha oikeustapaus.  

Rakentamislain säätämisen yhteydessä ei kuitenkaan ole ollut tarkoituksena muuttaa nykykäytäntöä, jonka mukaan esimerkiksi tiedossa olevat (eli luvassa määrätyt) katselmukset voidaan laskuttaa lupamaksun kanssa samaan aikaan. 

Ympäristöministeriö on todennut eduskunnan ympäristövaliokunnalle rakentamislain muutoksen (HE 101/2024 vp) käsittelyn yhteydessä, että “[n]e katselmukset, jotka lupaa myönnettäessä tiedetään varmuudella tehtäviksi, voidaan laskuttaa samalla, mutta rakentamisprosessin kestäessä esiin nousevia viranomaistehtäviä ei voida laskuttaa ennakolta arvion perusteella.” Ks. YM:n vastine YmV:lle 20.11.2024 s. 56.  

Miten toimitaan, jos kunnassa ei ole ehditty uusia rakennusjärjestystä, kun uusi rakentamislaki tulee voimaan?

Jos vanha rakennusjärjestys on ristiriidassa uuden rakentamislain kanssa, sovelletaan rakentamislakia ja kyseisin osin rakennusjärjestystä ei voida soveltaa. 

Milloin lupa-asian katsotaan tulleen vireille hallintolain mukaan?

Hallintoasian vireillepanoa ei ole rajoitettu säätämällä sille tiukkoja muotovaatimuksia, koska vireillepanon sääntelyn tavoitteena ei ole muodollisesti hankaloittaa hallintomenettelyn käynnistämistä. Hallintoasian vireillepanosta (ja siten myös vireilletulosta) on yleinen sääntely hallintolain 4. luvussa. 

Rakentamisen lupa-asiat lähtökohtaisesti pannaan vireille kirjallisesti tai sähköisesti. Sähköinen asiointi on pääsääntöinen toimintatapa, mutta muukin kirjallinen tapa on edelleen mahdollinen.  

Vireillepanon muodolliset ja sisällölliset vähimmäisvaatimukset 

  • oikea muoto (pääsääntö kirjallisesti/sähköisesti) 
  • hakijan nimi ja yhteystiedot* (HL16 §) 
  • asian riittävä yksilöinti sekä vaatimukset perusteineen** (HL 16 §, 19 §) 
  • toimittaminen toimivaltaiselle viranomaiselle*** (HL 17 §, 20 §) 

Hyvään hallintoon kuuluu, että viranomainen on helposti saavutettavissa ja että asiointia viranomaisen kanssa ei vaikeuteta yksityiskohtaisin muotovaatimuksin, elleivät ne ole tarpeen oikeusturvasyistä tai tasapuolisen kohtelun takaamiseksi. Palveluperiaatteen mukaisesti vireillepanon muodossa olevia virheitä tai puutteellisuuksia tulee voida menettelyn kuluessa korjata. Viranomaisen neuvontavelvollisuus koskee myös asian vireillepanoa. 

*Yhteystiedoilla tarkoitetaan vireillepanijan postiosoitetta tai muuta osoitetta, josta vireillepanija on tavoitettavissa tai johon voidaan toimittaa asian käsittelyyn liittyviä tiedusteluja ja asiakirjoja. Osoite voi olla myös sähköpostiosoite. Yhteystietoina voidaan ilmoittaa asiamiehen tai laillisen edustajan yhteystiedot. 

** Hakemus perusteineen on oltava luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa. Jos asiakirja on niin epäselvä tai ylimalkainen, ettei siitä käy ilmi, mitä asia koskee, asia ei tule sen perusteella vireille. Asian yksilöintiä on vielä mahdollista tarkentaa tai rajata käsittelyn aikana. HL 19 §:ssä vaatimuksella tarkoitetaan vireillepanijan esittämää pyyntöä, että viranomainen tekee asiassa tietynsisältöisen päätöksen. Vaatimuksen perusteilla tarkoitetaan seikkoja, joihin hallintomenettelyn vireillepano perustuu. Vireillepanon yhteydessä ei välttämättä edellytetä yksityiskohtaisia ja kattavia perusteluja, sillä niitä voidaan esittää myös asian käsittelyn yhteydessä. 

*** Käytettäessä sähköistä asiointijärjestelmää luvan hakemiseen, hakijan tulee lähettää hakemus viranomaiselle painamalla Lähetä-painiketta. Vaikka viranomainen voi katsella järjestelmässä luonnostilassa olevaa hakemusasiaa, tarvitaan hakijan tahdon ilmaus asian vireille tulemiseksi. 

Ks. KHO:2021:110: A ry oli ministeriön sähköisessä järjestelmässä täyttänyt valtionavustushakemusta, mutta ei ollut lähettänyt sitä ministeriölle ennen hakuajan päättymistä ja järjestelmän sulkeutumista. 

Korkein hallinto-oikeus totesi, että sähköisessä järjestelmässä asiakirjan lähettäminen tapahtuu painamalla sitä tarkoittavaa painiketta, esimerkiksi Lähetä-painiketta. Tämä painikkeen painaminen osoittaa hakemuksen täyttäjän tahdonilmaisun hakemuksen jättämisestä. Ennen mainittua toimenpidettä tehdyt valmistelevat toimenpiteet, kuten tietojen täyttäminen hakemuslomakkeelle, eivät vielä merkitse hakemuksen lähettämistä. Asiaa arvioitaessa ei ollut merkitystä sillä, että hakemuksen tiedot olivat jo ennen lähettämistä tallentuneet ministeriön järjestelmiin, joista ne olisi teknisesti mahdollista saada. Koska A ry:n hakemusta ei ollut lähetetty ministeriölle eikä sitä siten ollut toimitettu viranomaiselle määräajassa, sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:n 1 momentin sähköisen viestin saapumisaikaa koskeva säännös ei tullut asiassa sovellettavaksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön oli tullut jättää A ry:n hakemus myöhästyneenä tutkimatta. 

Mikä säännös koskee rakentamislupahakemuksen liitteitä vuonna 2025?

Rakentamislain rakentamislupahakemuksen liitteitä koskeva 61 § tulee voimaan 2026 alussa. Siihen saakka noudatetaan alueidenkäyttölakiin (ent. maankäyttö- ja rakennuslaki 132/1999) jäävää 131 §:ää, jossa rakennuslupa-sana muutetaan rakentamisluvaksi.

Miten toimitaan, kun hakemuksen liitteistä ei ole jatkossa kaikkien lupa-asioiden osalta sääntelyä?

Jos liitteistä ei säädetä erityislaissa, mitä liitteitä tarvitaan (esim. maisematyölupa ja purkamislupa)? 

Kun erityislaissa ei ole sääntelyä hakemuksen liitteistä, sovelletaan hallintolain säännöksiä. Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisen huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. 

Tämä tarkoittaa, että viranomaisen harkittavaksi kuuluu, minkä selvityksen pohjalta asiassa on mahdollista tehdä päätös. Selvityksen perusteella on voitava pystyä arvioimaan laissa säädettyjen edellytysten täyttyminen. Sellaista selvitystä, jolla ei ole merkitystä asian ratkaisemisen kannalta, ei voida edellyttää. 

Miten kauan poikkeamisluvat ovat voimassa?

Rakentamislain 187 §:ssä säädetään poikkeamisluvan hyödyntämisajasta. Tämä ero MRL:iin nähden johtunee siitä, että poikkeamisluvan jatkeeksi ei jatkossa enää aina tule jokin lupapäätös. RakL 187 §:n mukaan hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.

Miten lupapäätökset annetaan rakentamislain mukaan tiedoksi 1.1.2025 alkaen?

Rakentamislain mukaan lupapäätökset annetaan tiedoksi hallintolain julkisella kuulutuksella.  

On kuitenkin huomattava, että rakentamislain siirtymäsäännöksen mukaan MRL:n aikana vireille tulleet asiat käsitellään sisällöllisesti ja menettelyllisesti MRL:n mukaan eli myös tiedoksiannossa noudatetaan julkipanomenettelyä näiden asioiden osalta. 

Näin ollen niin kauan kuin kunnassa käsitellään lupa-asioita MRL:n mukaan, on julkipanomenettely vielä käytössä julkisten kuulutusten rinnalla.

Miten päätökset annetaan tiedoksi hallintolain 62 a §:n mukaisella julkisella kuulutuksella?

Hallintolain 62 a §:n mukaan tiedoksianto toimitetaan julkaisemalla kuulutus ja kuulutettava asiakirja yleisessä tietoverkossa viranomaisen verkkosivuilla.  

Tarpeen vaatiessa kuulutus julkaistaan myös asian vaikutusalueen sanomalehdessä tai muulla viranomaisen päättämällä tavalla.  

Jos kuulutusta ei voida tietoliikennehäiriöiden tai muun tähän rinnastettavan syyn vuoksi julkaista viranomaisen verkkosivuilla, se on julkaistava lisäksi virallisessa lehdessä. 

Kuulutus ja kuulutettava asiakirja on pidettävä yleisessä tietoverkossa viranomaisen verkkosivuilla yleisesti nähtävillä muutoksenhakuajan päättymiseen saakka. 

Kuulutuksessa on oltava seuraavat asiat: 

  • Mitä asia koskee 
  • Missä ja mihin ajankohtaan saakka asiakirja pidetään nähtävillä 
  • Ajankohta, jona se on julkaistu viranomaisen verkkosivuilla  
  • Toteamus siitä, että tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kyseisestä julkaisemisajankohdasta 
    • Jos kuulutusta ei ole voitu julkaista viranomaisen verkkosivuilla, kuulutuksessa on todettava tiedoksisaannin tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta virallisessa lehdessä. 

Päätösasiakirja tulee aina julkaista. Päätöksestä tulee myös käydä ilmi, mitkä asiakirjat ovat sen liitteitä. Jos liitteitä ei ole mahdollista julkaista tietoverkossa, tulee kuulutuksen yhteydessä olla maininta, miten liitteet voi saada tai miten niihin on mahdollista päästä tutustumaan. 

Salassa pidettävän tiedon osalta toimitaan julkisuuslain mukaisesti. Salassa pidettäviä tietoja ei koskaan saa julkaista eikä niitä saa antaa ilman laissa säädettyä perustetta. 

Täyttääkö Lupapisteen Julkipano.fi hallintolain vaatimukset julkisten kuulutusten julkaisemisessa?

Hallintolain 62 a §:n mukaan kuulutus ja kuulutettava asiakirja julkaistaan yleisessä tietoverkossa viranomaisen verkkosivuilla. Lupapisteen Julkipano.fi-sivu ei ole viranomaisen verkkosivu, minkä vuoksi se ei yksinään täytä lainsäädännön vaatimuksia. 

Käytännössä rakennusvalvontaviranomaisella tuleekin olla selkeä oma kotisivu, jolla kuulutukset julkaistaan.  

Vähintään kunnan sivustoilla tulee olla erillinen selkeä rakennusvalvonnan kuulutuksille nimetty osio. Tämän tulee erottua (esimerkiksi otsikoinnilla: ”rakennusvalvontaviranomaisen kuulutukset”) kunnan ilmoituksista ja kuulutuksista, eikä se saa sekoittua muuhun kunnan tiedottamiseen. 

Viranomaisen sivulta on löydyttävä asia riittävästi yksilöitynä (mistä asiasta on kysymys ja rakennuspaikan tiedot) ja vähintään linkki kuulutustekstiin ja kuulutettaviin asiakirjoihin. Edellä mainitut dokumentit voivat myös sijaita viranomaisen verkkosivun ulkopuolisella alustalla. Viranomaisen sivustolta tulee olla suora linkki edellä mainitulle alustalle. Lisäksi on muistettava, että tällaisessa ratkaisussakin viranomaisen vastuulla on, että ulkopuoliselle alustalle pääsemisessä ja alustan toiminnassa ei ole häiriöitä. 

Lisäksi on normaaliin tapaan noudatettava kuntalaissa säädettyä pöytäkirjoista ja niiden nähtävänä pitämisestä.

Tehdäänkö oikaisuvaatimus rakentamislain mukaisissa asioissa viranhaltijalle vai toimielimelle?

RakL 178 §:n § 1 momentissa säädetään, milloin kyseeseen tulee oikaisuvaatimusmenettely. Oikaisuvaatimusmenettely tulee kyseeseen, kun päätösvaltaa on siirretty viranhaltijalle. 

Rakentamislaissa itsessään ei säädetä, mikä taho käsittelee oikaisuvaatimuksen. 

Rakentamislain 178 § sisältää viittauksen hallintolakiin: ”Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.”  

Tästä seuraa, että hallintolaista on haettava oikaisuvaatimusasiaan soveltuvat säännökset. Kuntalaissa oikaisuvaatimuksesta säädettyä ei sovelleta, koska kyseessä on nimenomaisesti hallintolaissa säädetystä oikaisuvaatimuksesta. 

Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Hallintolaissa ei eksplisiittisesti säädetä siitä, mikä taho ratkaisee oikaisuvaatimusasian. Hallintolain muutoksen esitöiden (HE 266/2009 vp esim. s. 37) perusteella lähtökohtana on pidettävä, että hallintolain mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee alkuperäinen päätöksentekijä, joka voi myös olla viranhaltija. 

Ympäristöministeriö on todennut eduskunnan ympäristövaliokunnalle: ”Oikaisuvaatimuksen ratkaisee viranhaltija, ei lautakunta.” Ks. YM:n vastine YmV:lle 20.11.2024 s. 63.  

Ratkaisu poikkeaa siis aiemmasta MRL:sta ja kuntapuolen pääsäännöstä, jonka mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee toimielin. 

Alle 30 m2 saunarakennukseen, alle 30 m2 talousrakennukseen tai alle 50 m2 katokseen ei tarvita rakentamislupaa 1.1.2025 jälkeen

Rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025. ja samalla rakentamisen luvanvaraisuuden raja muuttuu.  

Asuinrakennus ja lomarakennus (saunamökki) edellyttävät aina rakentamislupaa. Rakentamislupa tarvitaan 30 m2 tai sitä suuremman rakennuksen rakentamiseen ja yli 50m2 katoksen rakentamiseen.  

Näitä ohjeita noudattamalla voit varmistaa, ettet vahingossa toteuta rakentamishanketta määräysten vastaisesti. Lain ja määräysten vastaisuus johtaa jälkivalvontaan ja pahimmassa tapauksessa rakennuksen purkamiseen. 

Alle 30 m2 kokoisen saunarakennuksen tai talousrakennuksen rakentaminen ei edellytä rakentamislupaa 

Saunarakennus on rakennus, josta vähintään puolet on saunaa palvelevia tiloja. Rakennuksessa voi olla oleskelutila, jossa on esimerkiksi takka rakennuksen lämmittämiseen. Saunarakennuksessa ei voi olla ruuanvalmistukseen varustettua tilaa, esimerkiksi sähkö-, puu- tai kaasuhellaa. 

Talousrakennus on rakennus, joka ei voida käyttää asumiseen. Talousrakennus palvelee kiinteistön päärakennusta. Talousrakennuksista ovat esimerkiksi autotallit, varastot, saunat, työtilat, harrastetilat ja aitat. Talousrakennuksessa voi olla lämmitys. Talousrakennuksessa ei voi olla ruuanvalmistukseen varustettua tilaa, esimerkiksi sähkö-, puu- tai kaasuhellaa.  

Rakentaminen asemakaava-alueelle 

Kun saunarakennus tai talousrakennus rakennetaan asemakaava-alueelle (tai ranta-asemakaava-alueelle), on huomioitava seuraavat asiat: 

  • Rakennuksen tulee noudattaa kaavamääräyksiä. 
  • Rakennuspaikalla tulee olla rakennusoikeutta (rakennusoikeus määrätty kaavassa). 
  • Rakennus tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat kaavamääräysten, palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. vapaa tila pääikkunan edessä). 
  • Rakennusten alta kaadettavien puiden kaataminen voi edellyttää maisematyölupaa puiden kaatamiseen ja jätevesijärjestelmän rakentaminen rakentamislupaa. 

Rakentaminen asemakaava-alueen ulkopuolelle 

Alle 30 m2 saunarakennuksen ja talousrakennuksen rakentaminen olemassa olevalle rakennuspaikalle on vapautettu luvanvaraisuudesta asemakaava-alueiden ulkopuolella. Rakentamisessa on huomioitava seuraavat asiat: 

  • Rakennuspaikalla tulee olla rakennusoikeutta rakennuksen rakentamiseen. Rakennusoikeudesta on määrätty kunnan rakennusjärjestyksessä. 
  • Rakennus tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. etäisyys pääikkunan edessä). Rakennuksen etäisyydessä yksityistiehen ja maantiehen tulee noudattaa etäisyyksistä annettuja vaatimuksia. 
  • Jätevesijärjestelmän rakentaminen voi edellyttää rakentamislupaa. 

Alle 50 m2 kokoiseen katoksen rakentaminen ei edellytä rakentamislupaa

Katos on rakennuskohde, jonka seinäpinta-alasta vähintään 30 prosenttia on avointa. Katos voi olla esimerkiksi autokatos tai grillikatos. 

Rakentaminen asemakaava-alueelle 

Kun rakentaa luvanvaraisuudesta vapautetun alle 50m2 katoksen asemakaava-alueelle (tai ranta-asemakaava-alueelle) on otettava huomioon seuraavat asiat: 

  • Katoksen tulee noudattaa kaavamääräyksiä. 
  • Katos tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat kaavamääräysten, palomääräysten ja asetusten mukaisia (mm. vapaa tila pääikkunan edessä). 
  • Rakennusten alta kaadettavien puiden kaataminen voi edellyttää maisematyölupaa puiden kaatamiseen. 

Alle 50 m2 katoksen rakentaminen olemassa olevalle rakennuspaikalle on vapautettu luvanvaraisuudesta asemakaava-alueiden ulkopuolella. Rakentamisessa on huomioitava seuraavat asiat: 

  • Katos tulee sijoittaa siten, että etäisyydet naapureiden rajoihin ja rakennuksiin sekä omiin rakennuksiin ovat palomääräysten ja asetusten (mm. etäisyys pääikkunan edessä) mukaisia. 
  • Etäisyydestä yksityistiehen ja maantiehen tulee noudattaa etäisyyksistä annettuja vaatimuksia. 

Lisäksi

  • Käytä ammattilaista rakennuksen sijoittamisen suunnitteluun. 
  • Rakennuksen ja katoksen rakenteiden suunnitteluun tarvitaan rakennesuunnittelija. 
  • Kaava-alueiden ulkopuolella ranta-alueelle rakentaminen edellyttää myönteistä poikkeamislupaa rannan suunnittelutarpeesta, kun rakennus tai katos sijoittuu olemassa olevan rakennuspaikan pihapiirin ulkopuolelle. 
  • Naapuria on hyvä tiedottaa tulevasta rakentamishankkeesta. 
  • Muista ilmoittaa rakennus kiinteistöverotusta varten Verohallinnolle.

Rakennusvalvonta neuvoo ja ohjaa lupaan liittyvissä asioissa mutta ei esimerkiksi suunnittele rakennuskohteen sijoittamista rakennuspaikalle. Jos rakentamishanke poikkeaa annetuista määräyksistä, poikkeamiselle tulee hakea ja saada poikkeamislupa. Poikkeamislupaa haetaan yleensä kunnan rakennusvalvonnasta.  

Neuvot ja ohjeet soveltuvat myös muihin rakentamisluvan luvanvaraisuudesta vapautettuun rakennuksen rakentamiseen. 

Rakentamislain sisällön avaavat yleiskirjeet ovat osin vanhentuneet, päivitys tulossa

HUOM: Yleiskirjeiden sisältö osin vanhentunutta voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta

Rakentamislakiin liittyvä 1. yleiskirje  - muutoksen pääkohdat

  • Rakennusvalvonnan järjestäminen ja viranomaisen rooli
  • Rakentamisen ohjauksen lähtökohdat
  • Uudet käsitteet ja määritelmät
  • Lupajärjestelmän ja lupamenettelyn muutokset
  • Uudet rakentamista koskevat vaatimukset ja selvitykset

Rakentamislakiin liittyvä 2. yleiskirje - rakentaminen ja jatkuva valvonta

  • Keskeiset muutokset rakennustyönaikaisessa ja jatkuvassa valvonnassa. Liitteeseen on koottu rakentamislain toimivaltasäännökset helpottamaan hallintosäännön uudistamista.

Rakentamislakiin liittyvä 3. yleiskirje - valmistautuminen lakien voimaantuloon 

  • Mitä muutoksia uudet lait edellyttävät kunnilta? Hallintosääntö, rakennusjärjestys ja taksa on uusittava. Menettelyjä koskeviin vaatimuksiin tulee muutoksia esim. päätöksen tiedoksiantamiseen, muutoksenhakuaikaan ja kuulemisvelvoitteisiin. Ohjelmistoihin ja laitteisiin tulee päivitystarpeita.

Oppaat ja mallit (toimivaltataulukko, rakennusjärjestys ja taksa)

  • Rakentamislaki edellyttää hallintosäännön ja delegointipäätöksen uusimista. Rakentamisluvan ja purkuluvan myöntää jatkossa kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Muiden lupapäätösten (puhtaan siirtymän sijoittamislupa, sijoittamislupa ja maisematyölupa) päätöksentekijänä on kunta. Kunnan on ratkaistava, kenelle päätösvalta määrätään. Toimivaltataulukkoon on koottu rakentamislain toimivaltaa koskevat säännökset.
     
  • Kunnan hallintosääntömalli 
     
  • Kuntien on uusittava rakennusjärjestyksensä rakentamislain mukaisiksi 1.1.2027 mennessä. Tutustu mallirakennusjärjestykseemme
     
  • Meillä on myös MRL:n aikainen opas rakennusjärjestyksen laatimiseen. Opasta ei ole päivitetty rakentamislain mukaiseksi, mutta siinä on paljon hyödyllistä tietoa, johon on hyvä tutustua. 
     
  • Rakennusvalvontataksat on uusittava. Tavoitteena on, että jatkossakin lupamaksut kattavat kunnalle syntyvät kustannukset. Tutustu malliimme rakennusvalvontataksasta
     
  • Marraskuussa 2023 julkaistu Rakentamislaki ja rakennusvalvonta -opas on ensimmäinen rakentamislain tulkintaopas, ja se auttaa kuntien rakennusvalvontoja jäsentämään rakentamislain tuomia vaikutuksia rakennusvalvontatyöhön. Lue opasta sivuillamme tai lataa käyttöösi PDF. HUOM: Oppaan sisältö osin vanhentunutta voimaan tulleen lakimuutoksen takia.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää